چوب چیست؟

  • توییتر
  • فیس‌بوک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • لینکدین
  • پست الکترونیکی

قبل از خرید چوب بهتر است درباره ماهیت چوب بدانیم و با مزایای آن بیشتر آشنا شویم. بدیهی است که از از این ماده در ساخت انواع سازه‌های چوبی استفاده می‌شود. اما در این مقاله ما در تلاشیم تا آن را از زوایای مختلف بررسی کنیم.

منظره چوب و درختان و سرسبزی

چوب چیست؟

می‌توان گفت که این ماده اولیه، ماده خام سودمندی است که طبیعت برای ما به ارمغان آورده که بدون آن ما به این زودی نمی‌توانستیم به سطح بالای پیشرفت امروزی برسیم. در ابتدا از آن برای ساخت ابزارهای ابتدایی و ساده و سپس ساخت خانه و آشیانه و بعد از آن ساخت قایق برای حرکت در رودها استفاده می‌شد. در واقع چوب به عنوان متریال اولیه ساخت وسایل ارتباطی و حمل و نقل بود. پس از پیشرفت علم، از آن برای ساخت وسایل و مصنوعات چوبی که انسان برای داشتن یک زندگی آرام و سریع‌تر به آن نیاز داشت، به کار رفت. می‌توان گفت که چوب یک منبع طبیعی و تقریبا همیشه تجدیدپذیر است؛ نفت سرانجام تمام خواهدشد ولی یک “جنگل خوب حفاظت شده (FSC) “، به طور نامحدود به تولید این ماده شگفت‌انگیز ادامه خواهد داد. این روزها، چوب جایگاه برجسته‌ای در اقتصاد جهانی دارد. برای مشاهده آمار بازار جهانی چوب اینجا کلیک کنید.

ساختار چوب به زبان انگلیسی

اجزای تشکیل‌دهنده:

قبل از اینکه به اجزای این ماده بپردازیم بهتر است بدانید که برای مشاهده جزئیاتش باید آن را به صورت عرضی برش دهیم؛ اگر با انواع برش آشنا نیستید به مقاله انواع برش چوب مراجعه کنید. و اما در یک برش عرضی از تنه درخت، ساختار قابل رویت آن به ترتیب از مرکز چوب به سمت بیرون عبارتند از:

  1. مغز،
  2. زایلم،
  3. لایه زاینده ( کامبیوم )،
  4. پوست.

تعاریف چوب

– از منظر شیمیایی

یک ماده آلی شامل ترکیبات پلی‌ساکاریدی و فنلی می‌باشد. مهم‌ترین پلی ساکارید آن سلولز و مهم‌ترین ترکیب فنلی آن لیگنین است و یکی از پیچیده‌ترین ترکیبات شیمیایی را دارد. لیگنین در ساختمان چوب نقش سیمان، و سلولز نقش ماسه را ایفا می‌کند.

 

اجزای چوب - چوب چیست

اجزای چوب

– از منظر گیاه‌شناسی

اگر بخواهیم این متریال را از منظر گیاه‌شناسی بررسی کنیم این است که واسط بین ریشه و برگ و ساقه است. در واقع وظیفه استحکام، نگهداری، هدایت شیره خام از ریشه به سمت تاج درخت و نهایتا انتقال به برگ‌ها را به عهده دارد.

 

الوارهای برش خورده چوب که به صورت موازی روی هم قرار گرفته اند

 

 

– خواص فیزیکی

یک ماده خام طبیعی است که بعد سنگ و نفت جایگاه سوم را در جهان به خود اختصاص داده است. این ماده دارای ویژگی‌های فردی شامل: رنگ، بو، مزه، نقوش (شکل ظاهری) است.

گرده بینه چوب

 


خصوصیات فیزیکی

 

  • وزن مخصوص:
    نسبت وزن به حجم این ماده تجدیدپذیر، به رطوبت آن بستگی دارد. 

 

  • رنگ :
    دوام این متریال با تیرگی آن‌ها رابطه مستقیم دارد. همچنین درون آن از بیرون آن تیره‌تر است.

 

انواع رنگ چوب با اسامی انگلیسی
رنگ

 

  •  مقاومت و هدایت الکتریکی و حرارتی :
    باید بدانیم چوب‌ها از عایق‌های مناسب حرارتی و الکتریکی می‌باشند. کاربرد بسیاری از آن‌ها مربوط به خاصیت آن می‌باشند؛ مانند: دسته سیخ کباب، کتری، ساختمان‌سازی. خاصیت دیگر آن‌ها خاصیت آکوستیک است، گچ هم دارای این خاصیت است و همین پارچه و ساتن و پرده‌های مخملی و شانه‌ تخم‌مرغ هم جاذب صوت هستند.

 

ابزارهای چوب برای رشته مهندسی