نحوه گرید بندی الوارها

  • توییتر
  • فیس‌بوک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • لینکدین
  • پست الکترونیکی

آیا با نحوه گریدبندی الوار آشنا هستید؟ همان‌طور که در گذشته درباره انواع برش توضیح دادیم، برش مماسی از بین انواع برش‌های گرده‌بینه، بهترین و محبوب‌ترین نوع برش است. این برش علاوه بر این که هم نقش قشنگ‌تری دارد، در گرید بندی الوار هم دقیق‌تر است.

برای اطلاع از لیست محصولات با استاندارهای گرید بندی اینجا کلیک کنید. رویال راش واردکننده مستقیم چوب راش، چوب روسی و فینگر جوینت راش است که شما برای خرید می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.


 

نحوه گرید بندی الوار

متاسفانه در ایران برای گرید بندی الوار تعریف و استاندارد مشخصی وجود ندارد. ما در این مقاله سعی داریم گریدهایی که بیشتر در بازار ایران رواج دارد را توضیح دهیم. با خواندن این مقاله می‌توانید هنگام خرید چوب را به‌ راحتی نحوه گریدبندی الوار را از هم تشخیص دهید.


مقالات پیشنهادی:


 

گریدهای استاندارد الوار بر اساس نحوه گرید بندی الوار در اروپا

گرید A یا سوپر:

اگه گرده‌بینه را از نواحی مشخص شده در تصویر زیر به صورت مماسی برش بزنیم، کیفیت و گرید A را خواهیم داشت. این گرید باکیفیت‌ترین چوب از درخت هست.

گرید A یا سوپر الوارهای چوبی

 

دلیل اینکه گرید A بهترین کیفیت را دارد، ناحیه برش آن است. ناحیه برش که تقریبا در میانه‌ی فاصله چوب درون و پوسته درخت است، یعنی نه به پوسته درخت خیلی نزدیک است، نه به چوب درون. در این مقاله یک بار برای همیشه این موضوع را برای‌تان شرح می‌دهیم. پوسته درخت محل رویش شاخه‌های درخت است. که بعد از کنده شدن، اثر آن‌ها بر روی تنه درخت می‌ماند. پس الوارهایی که از نزدیکی پوسته درخت برش خورده‌اند، احتمال وجود گره و ترک در بین آن‌ها بیشتر است.

از طرفی دیگر هم هر چه‌قدر به چوب درون نزدیک‌تر شویم، مقاومت چوب در آن قسمت‌ها به دلیل وجود آوندها کمتر و رنگ چوب هم تیره‌تر می‌شود. در ضمن باید به این نکته هم توجه داشت که چوب درون بعد از خشک شدن به شدت مستعد ترک خوردن است.

 

تنه درخت برش خورده

 


گرید B:

الوارهای این گرید بیشتر از قسمت‌های نزدیک‌تر به پوسته برش داده می‌شوند، به همین دلیل گره در این الوارها نسبت به گرید A بیشتر است.

 

برش الوار راش گرید B در نحوه گریدبندی الوار

 

گرید C و D:

گرید C و D از قسمت‌های مماس با پوسته و بخش مرکزی درخت که شامل چوب درون است، بریده می‌شود. این الوارها دارای گره و ترک بیشتری نسبت به گریدهای قبلی هستند و رنگ تیره‌تری هم دارند.

برش الوار گرید C و D در نحوه گریدبندی الوار

 

گرید AB:

منظور از گرید AB در استاندارد گرید بندی الوارها
در یک پالت، تعدادی الوار با گرید A و تعدادی الوار با گرید B وجود دارد.

الوار راش گرید AB - نحوه گریدبندی الوار

 


 

گرید BC:

گرید BC در نحوه گرید بندی الوار یعنی: در یک پالت، تعدادی الوار با گرید B و تعدادی الوار با گرید C وجود دارد.

 

الوار راش گرید BC - نحوه گریدبندی الوار

مشاهده ویدئوی گریدبندی از آپارات رویال‌راش