نکات مهم در خرید چوب

  • توییتر
  • فیس‌بوک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • لینکدین
  • پست الکترونیکی

هنگامی‌که گرده‌بینه به الوارهای با کیفیت تبدیل می‌شود، به منظور افزایش الوارها از لحاظ شاخه‌های مختلف مصرفی صنعت چوب، درجه‌بندی می‌شوند. در این مقاله به نکات مهم در هنگام خرید چوب می‌پردازیم.

 

نکات هنگام خرید چوب_نکات هنگام خرید چوب

نکات هنگام خرید چوب

 

1 -کاربرد چوب

اولین نکته‌ای که موقع خرید چـوب بایـد به آن توجه کنیم، وسیله‌ای است که می‌خواهیم با آن چوب بسازیم. چون هر چوب را بهر کاری ساختند. مثلا برای تولید مبلمان و میز و صندلی از چوب درختـان پهن بـرگ مثل راش و گـردو استفـاده می‌شود.

2- رطوبت چوب

یکی از مواردی که برای خریـداران چـوب مهم است میزان رطوبت در چوب است، همان‌طور که قبلا در مورد رابـطه آب و چـوب صحبـت کـردیـم آب درون چوب تا میزانی که به بافت چوب صدمه نزنـد باید از چوب خارج شود و اگه رطوبت چوب زیاد باشد، در هنگام کار مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد.

 

3- نحوه خشک شدن چوب

قبل از خرید الوار بـاید اطلاع پیدا کنید که چـوب در فضای باز خشک شده یا در کوره. این دو روش خشک کردن معایب و مزایایی دارد. مثلا چوب‌هایی که در فضای بـاز خشک شده‌اند، به علت زمـان طـولانـی فرآینـد خشـک شدن ممکـن است مورد حمله قارچ ها و عوامل پوسیدگی قرار بگیرند. برای آشنایی بیشتر با نحوه خشک کردن چوب کلیک کنید. اگر الواری در فضای باز خشک شده باشد، علامتAD و اگـر در کـوره خشـک شـده بـاشـد علامتKD بـر روی آن‌ها حک می‌شود.

نکات هنگام خرید چوب_نحوه خشک شدن چوب

نحوه خشک شدن چوب

 

 

4- معایب چوب‌های خشک شده

اگر چـوب بـه صورت اصولـی خشـک نشود ممکـن است معایبی همچون ترک‌خوردگی، شکاف و تاب‌خوردگی روی چوب ایجاد کند. در صورتی‌که به دنبال داشتن یک خـرید حرفـه‌ای هستید، بهتـر است از ایـن معـایـب آگــاه باشید تـا بـا دید بـازتری بـهـتـریـن چـوب را انتخاب کنید.

نکات هنگام خرید چوب_معایب چوب‌های خشک شده

معایب چوب‌های خشک شده

5- گره در چوب

گـره‌ها عیب‌های طبـیعی و متداول چـوب هستند. گـره ارزش و کیفیت الـوار چـوب را کـم می‌کند و باعث کاهش شدید مقاومت چوب می‌شود. پس هنگام خـرید چـوب مقدار و نوع گـره‌ها را بررسی کنید تا بعدا به مشکل برنخورید.

 

6- کمیت و اندازه

اندازه الواری که خریداری می‌کنیم با کاربرد و عملکردی که از آن چوب انتظار داریم رابطه مستقیم دارد. این نکته از مهم‌ترین نکات هنگام خرید چوب است. برای مثال اگر قصد ساخت قطعه مبلی به پهنای 10سـانتی‌متر و بـه طول 60 داشته‌باشیم، قطعـا الـواری بـا ضخـامـت 9 سـانتی‌مـتـر و طـول 55 سـانتی‌متـر برای ما کاربردی ندارد.

 

نکات هنگام خرید چوب_کمیت و اندازه

کمیت و اندازه

 

7- الوار چوب شعاعی یا مماسی

از دیگر نکات مهم هنگام خرید چوب این است که در تبدیل گـرده بینه‌ها به الـوار هرچـه از سمت پوست به سمت مرکز گرده بینه برش داده شود، نوع الوارها به صورت مماسی، مماسی-شعاعی و در نهایت به تخته شعاعی تبدیل می‌شود. برش مماسی در صنعت چـوب و مبـلمان بیشتـرین کـاربـرد را دارد؛ پـس سعـی کـنیـد با آگاهی از نحوه برش گرده‌بینه چوب مورد نظر خودتان رو خریداری کنید.

 

نکات هنگام خرید چوب_الوار چوب شعاعی یا مماسی

الوار چوب شعاعی یا مماسی

 

آخرین نکته مهم در خصوص خرید چوب باید بدانید، متاسفانه در ایـران چوب با گریدبندی‌هایی به فروش میـرسد که استانـدارد مشخصی ندارد. پـس با دانستن ویژگی‌های چوب، معیارهـای خریدتان را شخصی‌سازی کنید.