چوب مناسب ساخت اسباب بازی چیست؟

  • توییتر
  • فیس‌بوک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • لینکدین
  • پست الکترونیکی

 

 


با توجه به ورود نسل جدیدِ ورق‌های چوبی مانند تخته فشرده، MDF، پلای وود، تخته چندلایی و … اسباب‌بازی‌های چوبی در قیمت و کیفیت‌های مختلف به بازار عرضه شده‌اند. تشخیص کیفیت و تناسب چوب و فرآورده‌های چوبی و مضرات و مزایای استفاده از آن برای همه امکان‌پذیر نیست. برخی به اشتباه MDF را همانند چوب‌های ارزشمندی مانند بلوط، راش، کاج، گردو … طبیعی می‌دانند. آن‌ها به خیال خود سازه‌ای چوبی و با همان ارزش های چوب طبیعی خریده‌اند! اما سوال اصلی این است که چوب مناسب اسباب بازی چیست؟

به عنوان مثال یکی از اسباب بازی هایی چوبی پرطرفدار که تقریباً از هر گروه سنی مخاطب دارد، برج هیجان چوبی یا (جنگا – Jenga) است. این بازی فکری از قطعات کوچک چوبی تشکیل شده‌است. به صورت ردیف‌های سه‌تایی روی هم چیده می‌شود و بسیار سرگرم‌کننده‌است. این بازی باتوجه به کیفیت خوب چوب برای کودکان زیر ۴ سال هم مناسب است. چرا که ممکن است برخی کودکان قطعات چوبی را در دهان خود بگذارند.

اسباب بازی چوبی

در بسیاری از فروشگاه‌های اسباب بازی، اسباب بازی‌های ساخته شده با ورق‌های MDF خام را بدون اطلاع از مضرات آن می‌فروشند. متاسفانه خریداران هم از اینکه اسباب‌بازی چوبی خریده‌اند، بسیار خوشحال‌اند. بدون اینکه به جنس چوب به کار رفته توجه کرده‌باشند.

مشتریان از این موضوع  بی‌اطلاع‌اند که MDF با مواد شیمیایی و چسب‌های بسیار خطرناک ساخته‌شده‌اند. گاهی حتی لمس آن هم بسیار خطرناک است، چه برسد به اینکه کودکی این قطعات را در دهان بگذارد. انتشار گازهای سمی در روند تنفس MDF هم از دیگر مواردی است که باید به آن توجه داشت. به عنوان مثال فرمالدئید یکی از موادی است که در زمان ساخت چسب MDF مورد استفاده قرار می‌گیرد و تا مدت زمان طولانی، گاز‌های سمی از این ورق‌ها‌ی MDF در هوا منتشر خواهد شد.

 


چوب مناسب اسباب بازی

فینگرجوینت رابروود

برای ساخت اسباب‌بازی‌های چوبی می توان از چوب های طبیعی و صفحات فینگرجوینت استفاده کرد. به دلیل طبیعی بودن چوب این صفحات مطمئنا برای کودک شما مضر نخواهد بود. می‌توان از صفحات فینگرجوینت و چوب‌های طبیعی مانند بلوط، راش، نراد، گردو، گیلاس، موز، توت، و بسیاری از چوب‌هایی که در بازار ایران موجود هست، برای ساخت اسباب‌بازی‌های چوبی استفاده کرد. تنها نکته مهم و ضروری این است که این صفحات با چسب‌های صنعتی و مواد شیمیایی فرآوری نشده‌باشند. همچنین هنگام طراحی اسباب‌بازی چوبی اگر ضخامت قطعه کم و طول یا عرض آن زیاد باشد، صفحات فینگرجوینت بهترین انتخاب برای شماست.