هنر گره‌چینی کشور ژاپن

  • توییتر
  • فیس‌بوک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • لینکدین
  • پست الکترونیکی

در مقاله قبلی در خصوص هنر گره‌چینی در ایران صحبت شد. در این مقاله هنر گره‌چینی کشور ژاپن و نقوش معروف در ژاپن را بررسی می‌کنیم.

هنر گره‌چینی کشور ژاپن

هنر گره‌چینی کشور ژاپن

گره چینی ژاپن


هنر گره‌چینی کشور ژاپن

در این کشور به نام گره‌سازی کومیکو (Kumiko) معروف است. ساخت این گره‌ها براساس نقوش کشور ژاپن بوده است. (Japanese pattern) روش ترسیم و همچنین ساخت با نقوش ایرانی زیاد تفاوت ندارد؛ مگر در تکنیک و ابزار خاص خود کشور ژاپن باشد.

ژاپنی‌ها از این هنر گره‌چینی در مکان‎‌هایی مثل: فروشگاه‌های لباس، رستوران، دفتر اداری. اتاق پذیرایی وسایل دکوری در قالب پارتیشن، درب کمد لباس، درب ورودی و جداکننده اتاق‌ها و… استفاده می‌کنند.

1. آسانوهه (Asanoha):

از زمان قدیم از نقوش آسانوهه در مراسم آیین‌های مقدس هم‌چنین از نقوش آسانوهه برای لباسان نوزادان جهت محافظت از شرارت‌های شیطان استفاده می‌شده است. این نقوش به معنی قدرت و زیبایی در ژاپن یاد می‌شود.

 

هنر گره‌چینی کشور ژاپن -آسانا

آسانا

2. گوما (Goma):

از زمان باستان گوما یک دارو بوده و برای طول عمر جوانان استفاده می‌شده است. در رستوران‌های ژاپن از این گره جهت سلامتی و طول عمر مشتریان خود استفاده می‌کنند.

 

هنر گره‌چینی کشور ژاپن -Goma

گوما

3. ساکورا (Sakura):

درخت گیلاس محبوب‌ترین گیاه گلدار(شکوفه)در ژاپن است. از زمان باستان مردم معتقد بودند، که خدای من در درخت گیلاس جای می‌گیرد. آرزوی مردم برای برداشت خوب برنج و کامیابی در نقوش ساکورا قرار دارد.

 

هنر گره‌چینی کشور ژاپن -Sakura

ساکورا

 

4. شوکو (Shokko):

نقوش شوکو برگرفته از الگویی است که در پارچه‌های ابریشمی گل برجسته که در چین یافت می‌شود.  در چین “8” خوش شانس‌ترین شماره است و امپراطوران از آن برای زندگی کردن استفاده می‌کردند. شوکو مانند گره چهارقل از نقوش گره‌چینی ایرانی است.

 

هنر گره‌چینی کشور ژاپن -shokko

شوکو

5. سایاگاتا (Saya-gata):

سایاگاتا الگویی برگرفته از پارچه ابریشم است. که این پارچه از چین به ژاپن در دوران سلسله مینگ وارد شده است. این نقوش به معنی ماندگاری بوده و مردم ژاپن برای رفاه و طول عمر خانواده خود استفاده می‌کنند.

 

هنر گره‌چینی کشور ژاپن -sayagata

سایاگاتا

6. ایزوتسو وری بشی (Izutsu-wari-bishi):

این گره حصار مربع اطراف یک زمین و یک چاه را نشان داده، علاوه بر آن سکه (پول) نامیده می‌شود. این نقوش بیانگر محافظت از زندگی روزمره مردم ژاپن است. همچنین آرزو‌های مردم ژاپن برای ثروتمند شدن و کسب‌وکار پر رونق در این نقوش گنجانده شده ‌است.

 

هنر گره‌چینی کشور ژاپن -Izutsu

ایزوتسو وری بشی

 

7. سنجیو بشی (Sanjyu-bishi):

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید این گره از لوزی الگو گرفته شده‌است. در مراسم ازدواج در هتل‌ها استفاده می‌شود و بیان‌گر آرزو خانواده داماد و عروس برای طولانی شدن نسل و فرزندان آنها می‌باشد. اگر از این گره به طور گسترده استفاده شود بسیار زیبا خواهد شد.

 

هنر گره‌چینی کشور ژاپن -sanjyubishi

سنجیو بشی

 

8. ساییکهیا (Seikaiha):

این گره نشان دهنده امواج بی‌انتهای دریا است و بیانگر آرزوی زندگی شاد برای مردم ژاپن است. این یک گره خوش‌شانسی است و بسیار مورد توجه ژاپنی‌ها می‌باشد.

 

هنر گره‌چینی کشور ژاپن -seikaiha

ساییکهیا

 

9. شیپو (Shippo):

شیپو یا هفت گنجینه. یک اصطلاح کتاب مقدس بودایی یعنی طلا، نقره، سنگ لاجورد، عقیق، مروارید و…که در یک دستبند، یک حلقه را تشکیل می‌دهند و برای مدت طولانی در کنار یکدیگر هستند.

 

شیپو -هنر گره‌چینی ژاپن -shippo

شیپو

 

10. کاکااسا(Kakuasa):

برگ گیاه شاهدانه برای ژاپنی‌ها نقوش سنتی است و برای آنها خوش‌شانسی می‌آورد. برای آنها نشانگر محافظت در برابر شرارت شیطان است.

 

کاکااسا - هنر گره‌چینی ژاپن -kakuasa

کاکااسا

 

11. قسانه رندو(Kasane-rindo):

مردم ژاپن می‌گویند زبان گل به این صورت است. من، شما را در غم، صداقت، عدالت و تحمل دوست دارم. برای احترام گذاشتند به شهروندان کشور خوداستفاده می‌کنند.

 

رندو - هنر گره‌چینی ژاپن -rindo

رندو

 

12. کاگومه(Kagome):

یک ستاره شش پر است. زمان قدیم در سبد بافی به عنوان بخیه آن استفاده می‌کردند.

 

هنر گره‌چینی ژاپن - کاگومه - kagome

کاگومه

 

13. تسومییشی کیکو (Tsumiishi-kikko):

شش ضلعی برگفته شده از لاک‌پشت و مردم ژاپن می‌سازند و بیانگر آن است که برای هم آرزو می‌کنند مانند لاک پشت هزاران سال زندگی کنند

 

هنر گره‌چینی ژاپن -tsumiishi-kikko

تسومی