اتصال فاق و زبانه طولى ساده با چوب

  • توییتر
  • فیس‌بوک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • لینکدین
  • پست الکترونیکی

آشنایى با اتصالات مختلف چوبى از جمله ساخت اتصال فاق و زبانه طولی ساده و همچنین وسایل و قطعات اتصال دهنده در ساخت مصنوعات چوبى، به منظور ایجاد استحکام و کیفیت کار ساخته شده امرى ضرورى است. جهت تأمین هدف یادشده لازم است متداول ترین آنها ازجمله میخ‌ها، پیچ‌هاى چوب، چسب و انواع اتصالات چوبى مورد توجه و بررسى قرار گیرد. یک سرى اتصالات را در ویدئو زیر مشاهده مى‌کنید.

نحوه ساخت اتصال فاق و زبانه طولى ساده

معمولا نجاران از اتصالات چوبی برای متصل کردن قطعه‌های چوبی و ساخت سازه‌های چوبی استفاده می‌کنند. باید اتصال قطعات به‌گونه‌ای باشد که آن قطعه محکم و به‌صورت یکپارچه به نظر برسد. هرچه اتصال چوبی قوی‌تر باشد، دوام آن افزایش یافته و در نتیجه عمر سازه چوبی بیشتر می‌شود. در ادامه به مراحل ساخت اتصال فاق و زبانه طولی ساده می‌پردازیم:

 

 


1. مطابق دستورالعمل رنده‌کارى، قطعه چوبى را به ابعاد دلخواه به وسیله‌ى رنده‌هاى دستى یا دستى برقى رنده بزنید و علامت‌هاى قراردادى را بر روى آن مشخص کنید.

2. قطعه چوب آماده شده را به وسیله متر و گونیا از جهت طول به دو قسمت مساوى تقسیم کرده، به کمک اره مناسب قطع کنید.

3. دوقطعه چوب را به کمک متر، گونیا و خط‌کش تیره‌دار اندازه‌گیرى و خط‌کشى کنید. توجه داشته باشید که هنگام عمل خط‌کشى، گوشه خط‌کش تیره‌دار به سطح رنده‌شده و علامت خورده قطعات تکیه داده شود.

4. قطعات خط‌کشى‌شده رابه گیره میزکار ببندید و به وسیله‌ى اره دندانه ریز، عمل برش را براى فاق و زبانه به شرح زیر انجام دهید.

 


پیشنهاد مطالعه: آشنایی با اتصال نیم‌نیم‌گوشه‌ای


نکات مهم در اتصال فاق و زبانه

  • فاق:

قسمت اضافى فاق را به نحوى که خوراک اره از قسمت هاشور خورده منظور شود، برش دهید و به وسیله‌ى اسکنه، با ضخامت مناسب قسمت اضافى فاق را خارج کنید. توجه داشته باشید که عمل خارج کردن قسمت اضافى در فاق از دو طرف باید انجام گیرد. این عمل از لاشه شدن لبه انتهاى شکاف فاق جلوگیرى مى‌کند.

  • زبانه:  

دو بر زبانه را به طورى که خوراک اره در قسمت هاشور خورده منظور شود، برش دهید و قطع کنید.

 

توجه داشته باشید که هنگام قطع، بَر زبانه اره به طور دقیق عمود بر سطح زبانه و سطح قطعه چوب واقع شود.

فاق و زبانه را به وسیله‌ى چکش چوبى یا پلاستیکى در هم بکوبید و سطح اتصال را به وسیله‌ى خط‌کش فلزى کنترل کرده در صورت نیاز، پرداخت کنید. توجه داشته باشید اتصال فاق و زبانه طولى ساده، به صورت گوش‌هاى نیز قابل اجرا است.

 


پیشنهاد مطالعه: انواع اتصالات چوبی


ما را در اینستاگرام دنبال کنید