انواع اتصالات چوبی

  • توییتر
  • فیس‌بوک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • لینکدین
  • پست الکترونیکی

برای اتصال چوب، راه‌های زیادی وجود دارد که در این مقاله به انواع پرکاربرد اتصالات چوبی می‌پردازیم. اگر با نحوه برش چوب آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنیم [مقاله نحوه برش چوب] را مطالعه کنید. برای آشنایی با محصولات ما اینجا کلیک کنید.


انواع پرکاربرد اتصالات چوبی

فارسی‌بُر

بدون شک، یکی از ساده ‌ترین نوع اتصالات چوبی، اتصال فارسی‌بُر می‌باشد. چرا که اگر انتهای یک تخته چوب را به صورت لب به لب در کنار چوبی دیگر قرار دهید، یک اتصال ساده ایجاد کرده‌اید. از این اتصال بیشتر در ساخت قاب عکس‌ و قرنیز استفاده می‌شود.

نحوه اجرای اتصال فارسی‌بُر

لبه دو قطعه چوب را با زاویه 45 درجه، به‌صورت اریب برش دهید؛ به نحوی که این دو تکه چوب به صورتی کنار هم قرار بگیرند که در کنار هم زاویه 90 درجه بسازند. برای درست کردن این اتصال، قطعات برش‌خورده را با چسب چسبانده و سپس با استفاده از میخ، آن‌ها را محکم به هم متصل کنید.

از اتصال فارسی‌بُر تنها برای اتصال 4 قطعه چوب با زاویه 45 درجه استفاده نمی‌شود؛ برای مثال اگر قصد دارید یک قاب 8 ضلعی درست کنید، کافیست 8 قطعه چوب را با زاویه 22.5 درجه در کنار هم قرار بدهید. و پس از چسب زدن، آن‌ها رو با میخ در هم چفت کنید.

اتصال فارسی بر چوب در انواع اتصالات چوب

 


اتصال لب به لب

اتصال لب‌به‌لب از ساده‌ترین انواع اتصال است که در سازه‌های چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

نحوه اجرای اتصال لب به لب

همان‌طور که از نام این اتصال پیداست، در این اتصال، انتهای چوب‌ها را به هم متصل می‌کنند. در اتصال لب‌به‌لب ساده، انتهای یک‌ تکه چوب به کناره انتهایی تکه دیگر متصل می‌شود. در این اتصال قطعات با میخ کنار هم قرار می‌گیرند. این نوع اتصال معمولا برای حاشیه در و پنجره‌ استفاده می‌شود.

نکته: برای ایجاد اتصال قوی‌تر از اره پروفیل‌بُر استفاده کنید؛ چرا که این وسیله بسیار دقیق‌تر از اره دستی و گردبره است و برای بریدن چوب به‌صورت مربع ایده‌آل می‌باشد.

اتصال لب به لب چوب در انواع اتصالات چوب

 


اتصال روی هم

یکی از آسان‌ترین انواع اتصال اسن که در آن دو لبه  بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند. اتصال روی‌ِ همِ کامل و اتصال روی‌ِ همِ نیمه از انواع این نوع مفصل است.

 

نحوه اجرای اتصال روی هم

در اتصال روی‌ هم کامل یکی از تخته چوب‌ها بر روی تخته دیگر قرار می‌گیرد و با میخ یا پیچ محکم به هم متصل می‌شوند. از این اتصال بیشتر برای استحکام دادن به تکه چوب استفاده می‌شود.

نکته: برای برش دقیق چوب، ابتدا چوب‌ها را علامت‌گذاری کنید و سپس به‌طور هم‌زمان آن‌ها را ببرید. این کار باعث می‌شود از اشتباه احتمالی در برش چوب‌ها جلوگیری شود.

اتصال روی هم چوب در انواع اتصالات چوب

 


اتصال کام و زبانه

امروزه از این نوع اتصال بیشتر در ساخت مبلمان و بیشتر برای اتصال دسته یا پایه مبل استفاده می‌شود. ساخت این اتصال برای افراد نسبتاً حرفه‌ای آسان است. اما امروزه ابزار مختلفی وجود دارد که می‌تواند کار را برای شما آسان و سریع‌تر کند.

 

نحوه اجرای اتصال کام و زبانه

با ایجاد حفره درون چوب و قرار دادن انتهای آن در قسمتی از چوب، نوعی اتصال بسیار قوی ایجاد می‌شود؛ به همین جهت در طول سال‌های متمادی از این اتصال برای ساخت سازه‌های سنگین استفاده می‌شده. تکه چوبی که روی آن حفره ایجاد می‌شود، در اصطلاح کام و تکه چوبی که درون چوب دیگر قرار می‌گیرد، زبانه می‌گویند. برای درست کردن کام می‌توانید از دریل پرسی یا دستگاه سوراخ‌زن استفاده کنید. با استفاده از دستگاه سوراخ‌زن می‌توناید یک حفره را به شکل مربع یا مستطیل درون یک قطعه چوب ایجاد کنید.

نکته مفید: برش کام را کمی عمیق‌تر از ارتفاع زبانه ببرید؛ چون این کار باعث می‌شود فضایی برای چسب درون چوب داشته باشید و دو قطعه محکم به هم متصل شوند.

اتصال کام و زبانه چوب در انواع اتصالات چوب

 


رویال راش به عنوان واردکننده مستقیم چوب راش و روسی و همچنین فینگرجوینت راش شناخته شده است. محصولات رویال راش شامل فینگرجوینت راش، چوب روسی، یولکا، ساسنا، نراد، شمش راش، راش اقتصادی، الوارهای راش در کلاس آسیا و اروپا می‌باشد. جهت اطلاع از قیمت چوب راش و قیمت چوب روسی اینجا کلیک کنید.


 

 

اتصال شیار و زبانه

از اتصال شیار و زبانه معمولا برای اتصال مواردی که روی سطح صاف قرار می‌گیرد، استفاده می‌شود. برای مثال کف‌پوش‌، دیوار پوش چوبی و سقف کاذب.

نحوه اجرای اتصال شیار و زبانه

در یک سمت تخته چوب، یک شیار و در سمت دیگر آن، یک زبانه قرار دارد. میخ‌ها را از وسط زبانه به شیار زده تا بعد از قرارگیری شیار و زبانه، میخ‌ها دیده نشوند. این کار باعث می‌شود تا میخ‌ها ظاهر کار را خراب نکنند. اگرچه می‌شود شیار و زبانه را بر روی تخته به‌صورت دست‌ساز ایجاد کرد، اما امروزه تخته‌هایی آماده وجود دارد که زبانه و شیار قبلاً روی آن ایجادشده و تنها کاری که لازم است نجار انجام دهد، نصب و قرار دادن تخته‌ها در کنار هم است.


پیشنهاد مطالعه: انواع چوب و کاربردهای آنها


 

 

نکته: زبانه و شیار را محکم به هم متصل کنید تا بینشان فاصله ایجاد نشود. برای انجام این کار هنگام نصب از یک پتُک پلاستیکی استفاده کنید. می‌توانید موقع نصب کف‌پوش‌، آن‌ها را با میخ محکم به هم متصل کنید.

اتصال شیار و زبانه چوب در انواع اتصالات چوب

 


اتصال پرچی چوب

این اتصال شبیه اتصال کام و زبانه است. با این تفاوت که دو قطعه با یک میله به هم متصل می‌شوند.

 

نحوه اجرای اتصال پرچی از انواع اتصالات چوب

تفاوت اصلی اتصال پرچی با دیگر اتصال‌ها، استفاده از یک جسم استوانه‌ای شکل (میله) جداگانه برای اتصال دو قطعه چوب است. جالب است بدانید بسیاری از اتصالاتی که پیش‌تر به آن اشاره شد  را می‌توانید با اتصال پرچی محکم کنید. از اتصال پرچی بیشتر در مواردی  مانند درودگری‌ نفیس، کتابخانه و پلکان داخل منازل استفاده می‌شود.

نکته مهم: برای جلوگیری از حرکت چوب‌ها حین دریل‌کاری، اول از همه دو قطعه چوب رو با چسب بچسبونید و یک شبانه‌روز صبر کنید تا به‌خوبی خشک بشه. بعد، از دریل برای سوراخ کردن چوب‌ها استفاده کنید.

 

اتصال پرچی چوب در انواع اتصالات چوب

 


اتصال دم چلچله‌ای

اتصال دم‌چلچله‌ای از انواع اتصالات چوبی بسیار قوی بوده و مقاومت بالایی در برابر نیروی کشش دارد. تکه‌تکه بودن انتهای چوب که شبیه دم کبوتر است، باعث مقاومت این اتصال در برابر انفصال می‌شود. از این اتصال برای مواردی که تقاطع دو چوب زاویه عمود برهم می‌سازند، استفاده می‌شود.  از آنجا که این اتصال بسیار قویه فقط کافیه از چسب برای محکم کردن اون استفاده کنید و نیازی به میخ یا پیچ نیست.

نحوه اجرای اتصال دم چلچله‌ای چوب

برای ایجاد اتصال دم چلچله‌ای تنها ایجاد یک یا دو تکه در انتهای هر قطعه چوب کافیست.

نکته: اگه تعداد زیادی اتصال دم چلچله‌ای نیاز دارید، برای ستگاه سوراخ‌کن الگو بخرید. این الگو برش و اتصالاتی ایجاد می‌کند که دقیقاً باهم منطبق می‌شوند.

اتصال دم چلچله‌ای چوب در انواع اتصالات چوب