انواع ترمووود (چوب ترمو) و ویژگی‌های آن چیست؟

  • توییتر
  • فیس‌بوک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • لینکدین
  • پست الکترونیکی

انواع ترمووود

همان‌طور که در مقاله “ترمووود چیست؟” مطرح شد، ترمووود یا چوب ترمو نوعی چوب است که در مقایسه با بقیه‌ی چوب‌ها از ماندگاری بالاتر و استحکام بیشتری برخوردار است. درواقع چون این چوب با مکانیزم پیشرفته‌ی حرارتی فرآوری شده‌ است نسبت به چوب‌های دیگر مستحکم‌تر است. دراین مقاله قصد داریم شما را با انواع ترمووود و ویژگی‌های آن بیشتر آشنا کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

چند سالی است که محصولی به نام ترمووود در صنعت ساختمان‌سازی وارد شده است و با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، توانسته این صنعت را تحت تأثیر خود قرار دهد. شاید همیشه این بحث مطرح باشد که اصلاً ترمووود چیست و چرا اینقدر فراگیر شده است.

ترمووود (thermowood) از دو کلمه ترمو (thermo) به معنی گرما (حرارت) و چوب (wood) تشکیل شده است.

برای ساختن ترمووود، چوب مورد نظر را در دمای +۱۸۰ درجه سانتیگراد و بدون وجود اکسیژن قرار می‌دهند. عدم وجود اکسیژن مانع از سوختگی چوب می‌شود.

این محصول معمولاً از جنس چوب زبان گنجشک (ASH) و چوب گونه کاج (Pine) تولید می‌شود که باعث افزایش مقاومت محصول نهایی در برابر شرایط جوی آب و هوایی و اقلیم‌های مختلف جغرافیایی می‌شود.

 

انواع ترمووود(چوب ترمو)

اگر بخواهیم تنوع ترمووود را بیان کنیم به طور کلی ترمووود به سه دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از :

 

1- انواع ترمووود از نظر روش تولید

یکی از اقسام ترموود مبتنی بودن بر روش تولید است، برای این تقسیم‌بندی ، ترمووود را به دو رده یا کلاس تقسیم می کنند که به شرح زیر می‌باشد :

 

ترمو- اس (Thermo-S) 

در این رده بندی S مخفف Stability به معنای ثبات و پایداری است. هدف از ایجاد ترمووود با این کلاس مقاومت و پایداری آن در برابر شرایط محیطی است. برای همین در این روش چوب را تا دمای 180 درجه سانتیگراد حرارت می‌دهند تا مقاومت آن را بالا ببرند. بنابراین محصولاتی که با استفاده از این روش تولید و عرضه می‌شوند با توجه به میزان رطوبت محیط، چیزی مابین 6 تا 8 درصد تغییر ابعاد یا تورم دارد. از گونه‌های سوزنی این محصول برای محیط های داخلی ساختمان ها همچون مبلمان داخلی، اتصالات در محیط خشک، در و پنجره، سونا استفاده می‌شود. همچنین از نوع پهن برگ آن برای اتصالات در هر نوع شرایط آب‌وهوایی مانند کف پوش‌ها، مبلمان فضای شهری و سونا استفاده می‌شود.

 

ترمو- دی (Thermo-D) 

در این کلاس D مخفف کلمه Durability به معنی دوام است. هدف و ویژگی مدنظر برای این محصول دوام طبیعی آن است که بسیار حائز اهمیت است. برای همین منظور در فرآوری تولید این محصول، چوب را تا دمای 220 درجه سانتیگراد حرارت می‌دهند. درنتیجه استحکام آن را در برابر شرایط محیطی بالا می‌رود. این روش تیمار سبب می‌شود محصول دوام فوق‌العاده‌ای داشته باشد و بتوان در محیط‌های باز از آن استفاده نمود. میزان رطوبت و شرایط دمایی این چوب بین 5 تا 6 درصد تغییر بعد و تورم دارد. کاربردهایی که این چوب دارد برای مکان‌های بیرونی همچون ساخت درب‌های بیرونی، چوب نما و دیوار، تابلو چوبی مغازه، سونا، سرویس بهداشتی و حمام و فضای مبلمان شهری مناسب است .

 

انواع ترمووود

 

2- انواع ترمووود از نظر گونه چوب

بخش‌بندی دیگر ترمووود بر اساس گونه چوب‌هایی است که برای حرارت‌دهی استفاده می‌شود. این چوب‌ها را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم نمود :

 

ترمووود با چوب نرم (Soft Wood)

چوب‌های بریده شده از درختان سوزنی برگ همچون کاج در این گروه قرار دارند.

 

ترمووود با چوب سخت (Hard Wood)

این چوب ها از برش درختان پهن برگ همچون راش حاصل می‌شوند.

 

انواع ترمووود

3- انواع ترمووود از نظر ابعاد و پروفیل

پروفیل‌های چوب ترمو با طول 3 یا 6 با مقطع‌هایی در طرح‌ها و ابعاد متعدد در بازار موجود هستند. علاوه بر آن پروفیل‌ها در دو نوع شیاردار و بدون شیار به فروش می‌رسند.

 

انواع ترمووود

 

 

 

در آخر این‌که، می‌توان گفت که برای تولید و ایجاد ترمو چوب از مواد شیمیایی استفاده نشده است. همچنین چوب ترمووود در مقابل کپک زدن و موریانه و حشره‌های موذی، ساس و قارچ از مقاومت بالایی برخوردار است. شکل چوب ترمو سالیان سال ثابت می‌ماند و رنگ آن بعد از گذشت زمان نیز تغییری نمی‌کند. به همین علت می‌تواند سال‌های زیادی زیبایی روز اول خود را حفظ کند. برای مشاهده ویدئوهای بیشتر به آپارات ما سر بزنید.