ترمووود و نحوه تولید آن

  • توییتر
  • فیس‌بوک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • لینکدین
  • پست الکترونیکی

تولید ترمووود

ترمووود یا چوب ترمو (حرارت دیده)، همان چوب طبیعی می‌باشد که ساختار سلولی آن بر اثر فرآیند حرارتی تغییر یافته است. چوب حرارت دیده یا اصلاح شده با حرارت را ترمووود می‌نامند. در واقع ترمووود نوعی چوب است. خواص ذاتی چوب فروپاشی و ناپایدار بودن آن است برای همین هم دچار پوسیدگی می‌شود. برای برطرف کردن این مساله از پروسه‌ای به نام حرارت کمک گرفته می‌شود، به محصول حاصله چوب ترمووود گفته می‌شود.

 

تاریخچه ترمووود

تاریخچه سوزاندن چوب و حرارت دادن برای بالا بردن مقاومت آن و استفاده در سازه‌های بیرونی، برای اولین بار در دهه 1930 به طور علمی مورد مطالعه قرار گرفت. کشور فنلاند از پیشتازان صنعت ترمووود می‌باشد. فنلاند برای اولین بار خط تولید این چوب را راه‌اندازی و اقدام به تولید آن کرد. علاوه‌بر آن این کشور یک مرکز و انجمن تحقیقات فنی ترمووود با نام VTT راه‌اندازی نمود. سپس به صورت جامع در این زمینه تحقیقات به عمل آورد. در نهایت فرآیند تیمار حرارتی ترمو چوب یا ترمووود توسط انجمن ترمووود فنلاند و با همکاری صنایع محصولات چوبی وارد عرصه بازار شد. امروزه ترمووود مطابق تحقیقات به عمل آمده توسط این انجمن تولید و عرضه می‌شود.

 

ترمووود

مراحل تیمارحرارتی چوب ترمووود

پروسه تیمار حرارتی ترمووود در چند فاز انجام می‌شود:

مرحله‌ی اول :

ابتدا چوب در ابعاد مختلف برش داده می‌شود. سپس دمای چوب با کمک بخار آب و گرما با سرعت به دمای 100 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. در این مرحله از کار دما به تدریج تا 130 درجه سانتی‌گراد بالا برده شده و از بخار برای محافظت، عدم ترک برداشتن چوب و عدم نفوذ فعل‌وانفعالات شیمیایی به داخل بافت چوب کمک گرفته می‌شود. پس از گذراندن این مرحله دمای چوب را حدودا به صفر می‌رسانند تا چوب خشک شود.

 

کارخانه تولید ترمووود

 

تولید ترمووود و دستگاه مخصوص

مرحله‌ی دوم :

در این مرحله از کار با توجه به رده‌بندی، ترموچوب را بین 180 تا 215 درجه سانتی‌گراد حرارت می‌دهند. پس از اینکه چوب به دمای مورد نظر رسید در آن دما نگه داشته می‌شود تا صمغ و رطوبت چوب به صورت کامل خارج شود. در این مرحله چوب به رنگ قهوه‌ای روشن در می‌آید. همچنین از بخارآب برای عدم آتش گرفتن چوب استفاده می‌کنند.

 

تولید ترمووود در دستگاه

 

تولید ترمووود در کارخانه

مرحله‌ی سوم :

این مرحله شامل رطوبت‌دهی به چوب است. با روش باران استوایی و پاشیدن آب به‌روی چوب‌ها، دمای چوب کم می‌شود. چوب باید به دمایی متعادل با رطوبت مورد نظر برسد، که این رطوبت حدود 4 تا 6 درصد می‌باشد . در این مرحله فرآیند تولید چوب به پایان می‌رسد. بخش عمده‌ای از رزین چوب خارج شده و قسمت باقیمانده نیز به شکل بلوری و بدون ضرر در می‌آید. در طول این فرآیند به علت اینکه به چوب با دمای بسیار بالا حرارت داده می‌شود زنجیره‌های قندی شکسته می‌شوند. اسیدهای چوب تجزیه شده و یک محصول عاری از هر گونه موادشیمیایی و موادمغزی برای حشرات چوب‌خوار تولید می‌شود.

 

تولید ترمووود

چوب‌های مورد استفاده برای ساخت ترموود :

ترمووود به دلیل داشتن ویژگی‌هایی که دارد از چوب‌های خاصی تهیه می‌شود. چوب‌های به‌کار رفته باید از کیفیت لازم برخوردار باشند و نمی‌توان هر چوبی را به ترمووود تبدیل کرد. اگر بخواهیم چوب‌های به‌کار رفته برای تولید ترمووود را معرفی کنیم می‌توان به نوئل ، کاج، صنوبر ، توس، زبان گنجشک، کاج رادیانا، توسکا، لاریکس و چوب راش اشاره کرد.

 

thermowood - ترمووود