جنگل راش سوادکوه، ثروتی پنهان درطبیعت

  • توییتر
  • فیس‌بوک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • لینکدین
  • پست الکترونیکی

جنگل سوادکوه

موقعیت جنگل راش سوادکوه

جنگل راش یا مرسی سی در روستای سنگده در دامنه جنگلی قله خرونرو از توابع سوادکوه قرار دارد. جنگل سوادکوه یکی از زیباترین و ارزشمندین مناطق جنگلی ایران می‌باشد. این جنگل با انبوهی از درختان کهن و با قدمت افرا ، سردار ، توسکا و راش پوشیده شده است. البته درخت راش که در مناطق کم ارتفاع شمال کشور کم‌یاب است، پوشش اصلی این جنگل را تشکیل میدهد. دیدن یک سال از زندگی درخت راش، شما را به عظمت و شکوه این درخت می‌رساند.

برای رفتن به این جنگل زیبا و سرسبز باید از میان درختان انبوه و سر به فلک کشیده و جاده های جنگلی بی نظیر عبور کنید. در این منطقه پیاده روی در طبیعت بسیار لذت بخش است. گوش دادن به صدای آبشار و طبیعت و استشمام هوای پاک خستگی کار و سفر را از بدن‌تان به در خواهد کرد .

برای دوستداران پاییز، جنگل راش یکی از بهترین مقصدهای گردشگری و طبیعت گردی است. در پای درختان سر به فلک کشیده‌ی راش، فرشی به رنگ سرخ و زرد گسترده شده که تار و پود آن از جنس برگ است. درختان جنگل راش آنقدر بلند قامت‌اند که انگار ستون آسمان شده‌اند. هنگامی که جنگل راش در مه فرو می‌رود، حالتی راز آلود و خیال انگیز به خود می گیرد. سکوت آن آنقدر عمیق است که شکستن آن غیر ممکن به نظر می رسد. راه رفتن در جنگل راش و تنفس هوای بی نهایت لطیف آن، انسان را از هرچیز جدا می کند، مگر لذت ِ بودن در طبیعت. چشم انداز این جنگل بکر و تاریخی همیشه زیباست اما در پاییز به معنای واقعی کلمه خیره کننده می شود.

 

قدمت جنگل راش سوادکوه

درختان جنگل مرس سی یا جنگل راش، بخشی از جنگل باستانی هیرکانی هستند که عمر آن به دوره ژوراسیک و تا ۴۰ میلیون سال قبل برمی گردد. نام باستانی این منطقه هیرکانیا ( به معنای سرزمین گرگ ها ) بوده و از این رو این جنگل ها را جنگل هیرکانی می نامند. جنگل راش در استان مازندران و در بخش دودانگه شهر ساری و در نزدیکی روستای سنگده واقع شده. این منطقه از جاذبه های بکر طبیعت گردی و گردشگری استان محسوب می شود. فاصله ی زمانی سنگده تا تهران کم و بیش ۳ ساعت و نیم است و با ساری حدود ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

 

بهترین زمان سفر به سوادکوه

بهترین زمان سفر به این مناطق جنگلی به دلیل بارش زیاد فصل تابستان و پاییز است. این جنگل در ارتفاع بالایی قرار دارد و لازم است لباس های گرم، کیسه خواب و مواد غذایی فاسد نشدنی همراه داشته باشید. در این جاده زیبا و جنگلی قدم بزنید و از تماشای طبیعت بکر سوادکوه لذت ببرید. خصوصا در زمان مه گرفتگی که این جنگل بسیار خوفناک و در عین حال زیبا می باشد.

 

دیدنی‌ها و تفریحات جنگل راش

جنگل راش امکانات تفریحی چندانی ندارد و همین به بکر ماندن آن کمک می کند. هارمونی رنگ‌ها، بوی خاص طبیعت، نسیم ملایم و خنک، صدای آب و موسیقی پرندگان همه و همه شما را از هر امکانات به اصطلاح تفریحی و گردشگری بی‌نیاز می‌کند.

مهم‌ترین چیزی که در سفر به این جنگل نصیب‌تان می شود، حال و هوای خوش و استفاده از طبیعت برای کسب آرامش است. آرامشی که ممکن است با هر امکانات تفریحی دیگر بشکند و یا از بین برود. اما بدون امکانات تفریحی هم می توان در این جنگل خوش گذراند و از دیدنی های آن لذت برد. با انجام دادن فعالیت ها و تماشای جاذبه ها لحظاتی فراموش نشدنی را در جنگل راش برای خود خلق کنید.

اما جنگل نوردی و پرسه در میان درختان تنومند و بلند قامت راش یکی از فرح بخش ترین تفریحات است. همین که قدم به جنگل راش می گذارید درختان سر به فلک کشیده احاطه تان می کنند و شما مسحور زیبایی آنها می شوید.

خیلی عجله نکنید، در قدم به قدم این جنگل زیبایی هایی وجود دارند که ممکن است آنها را از قلم بیندازید. قدم زدن در میان این جنگل مانند گذر از مسیری رویایی است. برای لحظاتی، آرامش را برای شما به ارمغان می آورد. البته برخی هم با اتومبیل بخش هایی از این جنگل را طی می کنند و به نوعی دیگر از زیبایی ها لذت می برند.

 

رودخانه خروشان و آبشار اوبن

پیاده‌ روی در جنگل راش به خودی خود بسیار لذت‌بخش است. حالا فرض کنید تا این کار را در کنار رودخانه‌ای انجام دهید که از وسط چنگل عبور می‌کند. صدای آب رودخانه و تماشای زیبایی آن لذت پیاده روی در جنگل راش را بسیار لذت‌بخش خواهد کرد. البته این صدا، تنها صدایی نیست که در این جنگل می‌شنوید. آبشار اوبن یکی دیگر از جذابیت‌های این جنگل است.
آبشار اوبن یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که در دل درخت‌های تنومند و سربه فلک کشیده جنگل راش قرار گرفته. این آبشار در مرز استان مازندران و سمنان قرار گرفته و در اصل بخشی از منطقه حفاظت شده دودانگه است. آب این آبشار از چشمه‌های طبیعی تامین می‌شود و آب آن به شیرین رود می‌ریزد.