روکش چوب

  • توییتر
  • فیس‌بوک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • لینکدین
  • پست الکترونیکی

روکش چوب لایه‌ای بسیار نازک از چوب طبیعی می‌باشد که برای پوشش دادن سطح مصنوعات چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت روکش چوب (Veneer) به برش‌های بسیار نازک چوب و گاهی اوقات پوست درخت می‌گویند. روکش‌های چوب را با چسب به پنل مرکزی که عمدتاً از جنس چوب، نئوپان یا ام‌دی‌اف هستند، می‌چسبانند.

جهت ایجاد سطحی صاف با ظاهر زیبا با طرح چوب در کاربری‌های نظیر روکش پنل درها، کابینت‌ها، پارکت کف و بخش‌هایی از مبلمان به کار می‌برند. روکش‌های چوب به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شوند که خواص و کارایی آن‌ها با هم بسیار متفاوت است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

روکش چوب چیست؟

پر کاربردترین آنها چوب ملچ و راش می‌باشد. از مزیت‌های این نوع از انواع روکش، طبیعی بودن کار می‌باشد که باعث شده فضای زیبایی به محیط بدهد و جلوه‌ای که می‌دهد تا سال‌ها زیبایی خود را حفظ می‌کند. همچنین این نوع از انواع روکش عمر بالایی داشته و قابلیت ترمیم و تجدید رنگ‌کاری را دارا می‌باشد. اما از معایب آن نیز می‌توان به طول عمر کمتر در رطوبت بالا اشاره نمود. روش ساخت این روکش به این صورت است که لایه‌ای نازک از چوب معمولا روی ام دی اف یا نئوپان پرس می‌کنند تا نمای کار طرح و رنگ چوب به خودش بگیرید و زیبایی طبیعی چوب را دارا باشد.

 


[پیشنهاد مطالعه: انواع صفحات طبیعی چوب و تفاوت آن‌ها با یکدیگر]


 

فرآیند ساخت روکش طبیعی چوب چگونه انجام می‌شود؟

برای تهیه روکش از گونه‌های سوزنی برگان و پهن برگان بهره گرفته می‌‎شود. در روند تولید روکش؛ ابتدا تنه‌های درخت پوست‌کنی شده و قطعات استوانه‌ای به منظور پخت چوب به حوضچه‌های پخت وارد می‌شود. سپس قطعات به صورت ورقه ورقه و با ضخامت کم، برش خورده و به دستگاه‌های خشک‌کن فرستاده می‌شود.

انواع برش روکش‌های چوب

نکته‌ای که باید به آن دقت کرد این است که جهت برشِ روکش بر نقوش آن تاثیرگذار است. به عبارتی یک گونه چوب می‌تواند روکش‌های متنوعی داشته باشد. انواع برش روکش و نقوش آن‌ها، به شرح زیر می‌باشد. اگر با انواع برش چوب آشنا نیستید مقاله همه چیز درباره انواع برش چوب را مطالعه کنید.

1. نقوش برش مماسی چوب

این نقوش حاصل از برش چوب به صورت مماس و موازی با پره‌های چوبی است. در واقع عمل روکش‌گیری در جهت طول درخت انجام می‌گیرد. به همین دلیل دوایر تنه درخت که به صورت سالیانه شکل گرفته است، به صورت نامنظم و متحدالمرکز به نظر می‌رسد. قطر این دوایر در امتداد طول چوب می‌باشد

نقوش برش مماسی چوب
نقوش برش مماسی چوب

2. نقوش برش شعاعی چوب

این نقوش بر اثر برش‌های شعاعی به وجود می‌آیند که در آن نوارهای یک در میان تاریک و روشن در روکش به وجود می‌آید. این نقوش در چوب درخت‌های راش و بلوط که پره‌های چوبی طویلی دارند، جلوه زیبایی را به وجود می‌آورد. علاوه بر این لکه‌های درخشان که به “پر مگس” معروف هستند در جهت افقی این چوب‌ها وجود دارند.

نقوش برش شعاعی چوب
نقوش برش شعاعی چوب

3. نقوش برش بینابینی چوب

این نقوش بر اثر برش‌هایی که نه کاملاً مماسی هستند و نه شعاعی، حاصل می‌شوند.

نقوش برش بینابینی چوب
نقوش برش بینابینی چوب

روش‌های دیگری نیز برای روکش‌گیری وجود دارد که نقوش آن‌ها مارپیچ، مواج، لایه‌ای، دو شاخه‌ای، لوپ، مهتابی و… هستند.


 

رنگ، کاربرد و انواع روکش چوب طبیعی

همان‌طور که در مقالات قبل (انواع چوب‌های طبیعی) در خصوص چوب‌ها گفتیم، در این مقاله، رنگ روکش‌های طبیعی با توجه به گونه درختان متفاوت است. در صورتی که روکش‌های خود رنگ ایده‌آل نباشد، امکان رنگ کردن روکش نیز وجود دارد. رایج‌ترین انواع روکش، رنگ طبیعی و کاربرد آن‌ها به شرح زیر می‌باشد:

1. روکش چوب راش

رنگ روکش راش صورتی مایل به قهوه‌ای و دارای چشمک و لکه‌های قهوه‌ای رنگ “پرمگس” است. کاربرد روکش راش در انواع کابینت چوبی، درب چوبی، انواع کمد، انواع میز و مبلمان چوبی و تخت‌خواب می‌باشد.

 

beech veneer
روکش راش

2. روکش گردو

رنگ روکش گردو خاکستری مایل به قهوه‌ای تا تناژ تیره می‌باشد و بافت ریزی دارد و به دلیل نقوش زیبای آن بسیار محبوب است. از روکش گردو برای کابینت‌های چوبی، درب چوبی، و انواع مبلمان بهره گرفته می‌شود.

 

گردو امریکایی
گردو آمریکایی

3. روکش بلوط

رنگ روکش بلوط قهوه‌ای روشن تا تیره است و برای انواع درب چوبی، مبلمان، صفحات میز و کابینت چوبی استفاده می‌گردد.

 

بلوط امریکایی
بلوط آمریکایی (موجدار)

 

بلوط رگه راست
بلوط رگه راست

4. روکش ملچ

رنگ روکش ملچ قهوه‌ای مایل به قرمز است و در برخی مواقع رگه‌های سبز رنگی نیز در آن به چشم می‌خورد. از روکش ملچ برای کابینت‌های چوبی، درب چوبی، انواع کمد، انواع مبلمان و تخت‌خواب بهره گرفته می‌شود.

 

روکش ملچ
روکش ملچ ام

 

ملچ موجدار
ملچ موجدار

 

5. روکش زیتون

رنگ روکش زیتون خاکستری تا زرد کم رنگ بوده و دارای رگههای زیتونی و قهوه‌ای تیره می‌باشد. از این روکش برای ساخت انواع جعبه‌های چوبی تزئینی، معرق روکش، انواع درب چوبی و مبلمان چوبی استفاده می‌شود.


 

معایب روکش چوب

1. از طریق تماس با مایعات خراب می‌شود؛ هنگامی که آن را در معرض تماس طولانی مدت مایعاتی هم‌چون آب قرار می‌دهید، آسیب می‌بینند. حتی، باید هنگام استفاده از روکش مراقب وسایلی که برای نظافت روکش از آنها استفاده می‌کنید، باشید.

2. برای آن که روکش به درستی نصب شود، ضروری است فردی حرفه‌ای اقدام به نصب آن کند؛ نصب ورقه‌، کار ساده‌ای نیست. به همین منظور به کارگرانی که بتوانند شکاف هوا را پر کنند، نیاز است.

3. به مراقبت زیادی نیاز دارد؛ روکش‌های چوبی به مراقبت و نگهداری بیشتری در مقایسه با چوب نیاز دارند. به عنوان مثال برای افزایش مقاومت و ماندگاری آن‌ها نیاز به صیقل دادن روکش‌ها است.

معایب روکش چوب
معایب روکش

برای مشاهده نحوه تولید روکش چوبی اینجا کلیک کنید.