علت تاب برداشتن چوب و راه‌های جلوگیری از آن

  • توییتر
  • فیس‌بوک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • لینکدین
  • پست الکترونیکی

ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با سفارش مبلمان چوبی از یک تولیدی، بعد از چندماه انتظار رسیدن محصول، متوجه شوید که کالایی که به دست‌تان رسیده عملا به علت تاب برداشتن چوب و تاب‌خوردگی آن غیرقابل‌استفاده هست؟ به نظر شما علت به وجود آمدن این مشکل چیست؟ چطور می‌توان از تاب‌خوردگی چوب جلوگیری کرد؟ راه‌های رفع تاب چوب چیست؟

تاب برداشتن چوب

 


تاب‌خوردگی چوب به نوعی تغییر شکل در چوب است که دلیل آن رطوبت متفاوت قسمت‌های مختلف در یک قطعه چوب است. برای مثال وقتی یک قسمت از الوار چوبی سریع‌تر از قسمت دیگر خشک شود، قسمت خشک‌شده، سریع‌تر جمع شده و باعث ایجاد تنش می‌شود. که نهایتا شکل چوب را تغییر می‌دهد. اگر به دنبال خرید چوب راش، چوب روسی، فینگرجوینت راش درجه یک هستید به صفحه محصولات رویال‌راش مراجعه کنید و با آگاهی بیشتر از این صنعت و انواع مختلف چوب خرید لذت‌بخشی را برای خودتان رقم بزنید. 

تاب برداشتن چوب و ترک چوب

 


[پیشنهاد مطالعه: انواع چوب و کاربردهای آنها]


فاکتورهای مهم در تغییر رطوبت یک چوب

1. اندازه تکه چوب (هرچه قدر که چوب ضخـیم‌تر باشد، دیر رطوبت خود را از دست می‌دهد و دیرتر هم جذب می‌کند.)
2. کاور و پوشش چوب،
3. نقش و گره چوب،
4. دمای هوای محیط،
5. گونه چوب.

از دیگر عواملی که در تاب خوردن چوب تاثیر دارد، نوع برش آن هست. شاید این سوال برای شما به وجود آمده باشد که کدام نوع برش مقاومت بیشتری در مقابل تاب‌خوردگی و رفع تاب چوب از خود نشان می‌دهد. به دلیل اینکه برش مماسی از سر تا سر یک درخت چوب مصرفی را به ما میدهد، پس شامل چوب درون است. هم‌چنین رطوبت در کل الوار یکسان نیست. بنابراین امکان تاب‌خوردگی چوب با برش مماسی بیشتر است.

 

 

 


روش‌های جلوگیری از تاب برداشتن چوب

قبل از اینکه بخواهیم به فکر رفع تاب چوب باشیم، بهتر است از تاب خوردن آن پیشگیری کنیم که در ادامه به نکات مهم در این خصوص می‌پردازیم:

1. صفحات چوب را به شکل مناسبی روی هم بچینید، هم‌چنین شرایط محل نگه‌داری پالت‌ها مثل رطوبت، دما و باد رو باید کنترل کرد.

 

2. صفحات رو بر اساس نوع و وزن روی هم قرار دهید. مطمئن شوید که هر کدام به تنهایی رطوبت تحت کنترلی داشته باشند. دما و رطوبت ایده‌آل را بر اساس نوع چوب مشخص کنید.

جلوگیری از تاب برداشتن چوب با لابند

3. بسته نایلونی پانل‌های چوبی نباید پاره شوند. الوارها باید تا زمان استفاده هم‌چنان داخل نایلون نگه‌داری شوند.

پالت چوب پلاستیک کشیده شده

نکته پایانی در خصوص تاب برداشتن چوب

در پایان فراموش نکنید چوب یک موجود زنده است. بنابراین غیرممکن است که رطوبت آن به صفر برسد. در مقاله رابطه آب و چوب مفصلا به این موضوع پرداخیتم.  مهم است بدانیم چوب با رطوبت صفر مثل شیشه شده و اگر برش بخورد پودر می‌شود. رطوبت برای چوب یک عنصر حیاتیست. تنها کاری که می‌شود برای جلوگیری از پیچش چوب انجام داد، این است که سعی کنیم رطوبت چوب را ثابت نگه داریم تا از تنش و کرنش و نهایتا تاب‌خوردگی آن جلوگیری کنیم. [پیشنهاد مطالعه: معایب چوب‌های خشک‌شده]


بررسی رطوبت الوارهای رویال راش و میزان پیچش و تاب خوردگی

برای مشاهده ویدئوهای بیشتر به آپارات رویال‌راش مراجعه کنید.