مزایای انواع تخته های چوبی

  • توییتر
  • فیس‌بوک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • لینکدین
  • پست الکترونیکی

همه چیز درباره تخته‌های چوبی و انواع آن‌ها

انواع تخته چندلایه - مزایای انواع تخته‌های چوبی

ده‌ها نوع از تخته های چوبی وجود دارد، بهتر است قبل از رفتن به نجاری با ویژگی‌ها و مزایای انواع تخته های چوبی آشنا شوید. در مقاله قبل درباره تخته های چوبی OSB پرداختیم. در این مقاله، برای راحتی کار شما، انواعی از آن را که در ایران استفاده می‌شود و عمومی‌تر است را نام می‌ببریم. اگر در خریدهای اول موفق به انتخاب تخته های چوبی مناسب نشدید، نگران نباشید. زیرا کار نیکو کردن از پر کردن است. تلاش برای بیشتر فهمیدن یکی از ویژگی‌های انسان است.

 

انواع تخته های چوبی و ویژگی‌ها و مزایای آن‌ها

انواع تخته ‎های چوبی عبارتند از:

۱. تخته چندلایی یا ورق پلای‌وود

پلای‌وود از به هم چسبیدن ورقه‌های نازک چوبی به وجود آمده‌اند. از این نوع چوب می‌توان در ساخت مصنوعاتی مانند وسایل چوبی، کابینت و سازه‌های دیگر بهره برد. همچنین برای مصارفی مانند قالب‌گیری سازه‌های بتنی، ساخت مبلمان، کنسول و دیوارهای چوبی و … استفاده می‌شود. چیزی که افراد را برای استفاده از این نوع تخته‌ها ترغیب می‌کند، محکم بودن آن است. قدرت و محکمی آن ناشی از چسبندگی مناسب برای این نوع از سازه‌ها است. در ادامه مزایایی که باعث می‌شود مردم از این نوع تخته‌ها استفاده نمایند را با هم مرور می‌کنیم.

 

قفسه چندلایه - مزایای انواع تخته‌های چوبی

 

این تخته‌ها در دسته تخته‌های چند لایه قرار می‌گیرد و این چندلایی بودن روی استحکام آن‌ها اثر می‌گذارد. نکته‌ای که می‌تواند مهم باشد این است که در زمان ساخت این تخته‌ها از چسب‌های مخصوصی به نام پلی اورتان استفاده می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث جذب رطوبت کمتر شود و بالطبع آن آسیب‌پذیری کمتر این متریال شود.

حتی برخی از این نوع تخته‌های چوبی به قدری محکم هستند که اگر روی آن آب جوش ریخته شود و یا اگر جسم داغی را روی آن قرار دهند که حرارت زیادی را به چوب وارد کند هیچ آثاری از عواملی که گفته شد روی آن‌ها نمی‌ماند. این سازه‌ها و تخته‎‌های چوبی سایزهای بزرگ را ساپورت می‌کنند. بنابراین می‌توان از آن‎ها برای مواردی که نیاز به تخته‌های بزرگ است استفاده کرد. چرا که می‌توان سطوح بیشتری را با این تخته‌ها، پوشش داد.

 

تخته چندلایه - مزایای انواع تخته‌های چوبی

 


۲. تخته MDF

یکی از تخته‌هایی که احتمالا اسم آن را بیشتر از بقیه تخته‌ها شنیده باشید MDF می‌باشد. برای معرفی MDF می‌توان گفت که این تخته‌ها در حدود ۵۵ سال پیش در آمریکا به وجود آمد و تاریخچه عظیمی دارد. اگر بخواهیم واژه MDF را به فارسی برگردانیم، به معنی تخته چوبی یا چگالی متوسط است. این نوع از تخته‎‌های چوبی به تخته‌های فیبری معروف هستند و به روش خشک تهیه شده‌اند و برای اینکه براق‌تر و زیباتر به نظر برسند، می‌توان آن را با استفاده از ملامین و چسب روکش کرد.

از این نوع تخته‎‌های چوبی، می‌توان به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین تخته‌ها نام برد که جایگاه ویژه‌ای را در بین طراحان داخلی دارد.

 

MDF - مزایای انواع تخته‌های چوبی

 

 

میز-MDF - مزایای انواع تخته‌های چوبی

 

مزایای تخته های چوبی MDF

از مهم‌‎ترین مزایای MDF (نسبت به صفحه نئوپان) می‏‎‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

۱- یکنواختی بیشتر MDF و ساختار همگن‌تر.

۲- مقاومت بیشتر MDF در برابر خش و خط خوردگی.

۳- محکم بودن و مقاوم بودن، و امکان برش خوردن مناسب. (به اصطلاح ابزارخور‌تر و ماشین کار‌تر هستند. طرح‌هایی که با این تخته‌ها زده می‌شود دارای انعطاف و ریزه‌کاری‌های بیشتری می‌باشد.)

۴- راحت‌تر و محکم‌تر می‌توان میخ و پیچ را درون MDF قرار داد و اطمینان داشت که سال‌های زیادی میخ می‌تواند در آن قرار داشته باشد.

۵- به دلیل فشردگی و روکش‌هایی که این نوع تخته‌های چوبی دارند، می‌توان از آن مقاومت بیشتری را انتظار داشت. سازه‌هایی را با این ورق‌ها می‌سازند که نیاز به مقاومت بیشتری دارند.

 

ظرف MDF با پوست - مزایای انواع تخته‌های چوبی

 

صنایع دستی MDF - مزایای انواع تخته‌های چوبی

 

اکثر تخته‌هایی که به آن‌ها پرداختیم، مزایا و معایبی دارند. مثلا استفاده از تخته‌های MDF مقاومت خوبی نسبت به آب دارد، در حالی که زیبایی چوب را ندارد. شما می‌توانید با استفاده از چوب و تخته‌های چوبی زیبایی خیره کننده‌ای را به فضای زندگی خود بیاورید. با این حال ممکن است تخته‌های چوبی مقاومت خوبی در برابر آب نداشته باشند و یا حتی وسایل شما را در معرض موریانه قرار دهند.

 

MDF - مزایای انواع تخته‌های چوبی