آشنایی با معایب چوبهای خشک شده

  • توییتر
  • فیس‌بوک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • لینکدین
  • پست الکترونیکی

در این مقاله درباره معایب چوبهای خشک شده صحبت می‌کنیم تا که شما با انواع معایب چوبهای خشک شده و نحوه خشک کردن چوب آشنا شوید. این معایب ترک‌ها و پیچش‌‎هایی در چوب به وجود می‌آورد که از کیفیت و درجه ارزش چوب کم می‌کند. هنگامی که چوب را خریداری می‌کنید با دید و نگاه بازتری معایب چوب را بررسی کنید و بهترین الوار را جهت ساخت وسایل چوبی انتخاب کنید. برای مشاهده لیست محصولات رویال راش اینجا کلیک کنید.

 

انواع معایب چوبهای خشک شده

1. ترک خوردگی و شکاف برداری

(ترک سطحی، شکاف انتهایی)

از جمله معایب چوبهای خشک شده ترک و شکاف است. این معایب در سطح تخته‌ها و مقاطع گرده بینه‌ها به وجود می‌آیند. ترک و شکاف در مراحل ابتدایی عملیات خشک کردن و زمانی که سرعت تبخیر آب از سطوح و مقاطع چوب بیشتر از داخل می‌باشد شکل می‌گیرند. دیواره سلولی نزدیک سطح چوب هم کشیده می‌شود و نیرو به وجود آمده بین ناحیه مرطوب و خشک باعث گسیخته شدن آن‌ها از یکدیگر می‌شود.

 

معایب چوب های خشک شده - ترک سطحی
ترک سطحی

به سختی می‌توان جلوی بروز ترک سطحی را گرفت. ترک سطحی در حقیقت شکستگی در اشعه‌های چوبی در سطح تخته‌های مماسی است.
در نظر داشته باشید که اگر ضخامت تخته کمتر از 4 سانتی‌متر باشد احتمال به وجود آمدن ترک‌های سطحی بسیار کم است. اگر چوبی دارای کانال رزینی و حاوی رگه‌های مواد معدنی باشد ترک سطحی اتفاق می‌افتد. با این وجود در روش خاصی روکش‌های 5 میلی‌متری آغشته به چسب که در راستای مناسب و هم جهت با راستای الیاف چوب به مقطع تراورس و الوار چسبانده شده‌اند نتایج موثری دارند.

 

معایب چوب های خشک شده - ترک خوردگی وشکاف برداری
ترک خوردگی وشکاف برداری

2. شکاف مقطع عرضی چوب یکی دیگر از معایب چوبهای خشک شده

شکاف مقطع عرضی را نیز می‌توانیم از طرق زیر کاهش دهیم:

  1. با آغشتن مقاطع با رنگ مقاوم به رطوبت،
  2. امولسیون مومی شکل
  3. و یا پوشش آنها با پارچه قیری

وسایل مکانیکی یا میخ‌های مخصوص نیز از شکاف‌برداری مقطع عرضی جلوگیری می‌کنند. به فرض مثال تسمه‌های فلزی که در مقطع عرضی نصب می‌کنیم، اگر چوب هم کشیده شود تسمه نیز تاب برمی‌دارد. اگر شکاف پیشروی کند تسمه نیز در جای خود محکم شده و از پیشروی شکاف جلوگیری می‌کند. گاهی مواقع از میخ‌های مقطعی به شکل S و O به خصوص در مورد تراورس راه‌آهن استفاده کنید که اصطلاحا به آن “S کوبی” می‌گوییم.

 

معایب چوب های خشک شده - تراورس راه‌آهن
تراورس راه‌آهن

3. ساغری شدن (ناودانی یا فنجانی شدن)

حالتی از معوج شدن است که در عرض تخته و در نتیجه تفاوت هم‌کشیدگی بین جهت‌های شعاعی و مماسی در چوب‌آلات کاملا صاف و مسطح دیده می‌شود. این مشکل در تخته‌هایی حاصل از برش شعاعی کامل به وجود نمی آید. کمانی شدن، خم شدن، یا شکم دادن چوب در بین دو مقطعش می‌باشد. این مشکل در نتیجه خشک‌ شدن در دسته بندی‌هایی که چوب‌دستک‌ها با فاصله زیادی از هم کار گذاشته شده باشند به وجود می‌آید. برای آشنایی با نحوه خم کردن چوب نیز می‌توانید به مقاله “روش‌های خم کردن چوب” مراجعه کنید.

 

ساغری شدن از معایب چوب‌های خشک شده
ساغری شدن

 


4. فنری شدن – یکی از معایب چوبهای خشک شده

از دیگر معایب چوبهای خشک‌ شده می‌توانیم به فنری شدن اشاره کنیم. فنری شدن کج‌شدگی در طول تخته‌ای است که حالت سطح خود را حفظ می‌کند ولی از طرف دو لبه شکم می‌دهد. فنری شدن هنگامی که تخته بریده شده و تنش‌های درونی‌اش آزاد می‌شود به وجود می‌آید. در واقع این آزاد شدن تنش‌ها گاهی باورنکردنی است. دیده شده گرده بینه‌ها با چنان شدتی گسیخته می‌شوند که از سقف کارخانه چوب‌بری به بیرون پرتاب می‌شوند.

 

فنری شدن از معایب چوب‌های خشک شده
فنری شدن

5. تاب خوردگی

تاب خوردگی از دیگر معایب چوبهای خشک شده است که حاصل بی‌نظمی رویش درخت است. به طور خود‌به‌خود هنگام برش به وجود می‌آیند. چنان‌چه در درخت سلول‌ها در طول محور تنه قرار نگرفته بلکه به عنوان مثال به صورت پیچشی کنار هم چیده شوند، تخته در جهت الیاف پیچشی تاب برمی‌دارد. تاب خوردگی و ساغری شدن را می‌توان با بارگزاری روی دسته بندی‌ها پیش از فرآیند خشک شدن به حداقل رساند.

 

تاب خوردگی از معایب چوب‌های خشک شده
تاب خوردگی

 


لیست محصولات رویال راش | واردکننده چوب راش و چوب روسی

جهت اطلاع از قیمت روز چوب راش و چوب روسی و همچنین قیمت فینگرجوینت و شرایط فروش با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید.

  1. چوب راش در کلاس اروپا و آسیا
  2. چوب روسی نراد
  3. یولکا
  4. ساسنا
  5. راش اقتصادی با قیمت مناسب
  6. شمش راش
  7. فینگرجوینت راش

 


 

6. برون سختی

از دیگر معایب چوبهای خشک شده برون سختی است که هنگامی به وجود می‌آید که لایه‌های بیرونی یک تخته را در حالت کششی خشک کنیم. در این حالت لایه‌های مرطوب درونی از هم‌کشیدگی لایه‌های خشک بیرونی جلوگیری می‌کند. این تخته‌ها اغلب هیچ گونه تخریب ظاهری نشان نمی‌دهند و این عیب صورت جدی بخود نمی‌گیرد مگر آنکه خشک شدن سریع ادامه پیدا کند. در این حالت ممکن است شانه عسلی شدن یا ساغری شدن رخ می‌دهند. برای اینکه بفهید آیا در چوب برون سختی بوجود آمده یا خیر، باید تخته را به شیوه‌ای خاص برش دهید. اگر این عیب در چوب نهفته باشد، دوبال تخته همانند تصویر زیر خمیده می‌شود.

 

برون سختی از معایب چوب‌های خشک شده

برون سختی

7. شانه عسلی شدن

درصورتی که برون سختی در چوب رخ دهد لایه‌های بیرونی بدون همکشیدگی کامل قرار می‌گیرند. اگر فرآیند خشک شدن را ادامه دهید، جلوی همکشیدگی لایه‌های درونی نیز را می‌توان گرقت. در نتیجه شکاف‌های درونی به وجود می‌آید. این عیب را در سطح چوب نمی‌توان دید؛ بلکه به وسیله برش حدود 300 میلیمتری بالاتر مقطع عرض می‌توان پی به وجود این عیب برد. ترک‌ها معمولا در طول پره‌های چوبی به وجود می‌آیند.

 

 شانه عسلی شدن از معایب چوب‌های خشک شده
شانه عسلی شدن

 


8. چین خوردگی

زمانی که آب با سرعت خیلی زیاد از چوب خارج شود، چین خوردگی به وجود می‌آید. این ایراد در حقیقت به هم‌خوردن شدید یا لهیده شدن سلول‌های چوب است. سطح چوب (رو و نر) و مقطع عرضی موج‌دار می‌شوند؛ چین خوردگی و شانه عسلی شدن ممکن است باهم اتفاق بیافتد.

 

"

 9. ترک برداشتن گره

 

اختلاف در میزان همکشیدگی موازی و عمود بر دوایر سالیانه در یک گره ترک‌ها را به وجود می‌آورد. اگر در مراحل اولیه خشک کردن از رطوبت نسبی خیلی کم استفاده شود این پدیده اتفاق می افتد. اگر از رطوبت نسبی زیاد یا رطوبت چوب زیادتر در مراحل اولیه خشک کردن استفاده شود. [ آشنایی با دستگاه رطوبت سنج چوب]

این عیب را می‌توان کنترل کرد که در اصطلاح می‌گوییم “گره شل شده‌است.” بعضی از گره ها در حین خشک کردن چوب شل می شوند و دلیل این اتفاق همکشیدگی در هر دو جهت و جدا شدن آن از الیاف پیرامون خود است. متاسفانه رفع این عیب امکان پذیر نیست.

 

همکشیدگی موازی و عمود بر دوایر سالیانه در یک گره در مقاله معایب چوب‌های خشک‌شده
همکشیدگی موازی و عمود بر دوایر سالیانه در یک گره

10. حمله حشرات و قارچ‌ها از معایب چوبهای خشک شده

طی عملیات چوب خشک کنی، چوب‌آلات ممکن است مورد حمله عوامل مخرب چوب قرار گیرند. از این عوامل مخرب می‌توان به سوسک های چوب خوار و قارچ‌های مولد باختگی اشاره کرد.