پرکاربردترین چوبها

  • توییتر
  • فیس‌بوک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • لینکدین
  • پست الکترونیکی
معرفی پرکاربردترین چوب‌ها

 

درمقالات “چوب چیست” و “انواع چوب و کاربرد آنها” به طور مفصل به این دو موضوع پرداختیم. فرقی ندارد که در جایگاه خریدار محصولات چوبی باشیم و یا به عنوان تولیدکننده مصنوعات چوبی، هر چقدر شناخت بهتری از پرکاربردترین چوبها و نحوه استفاده از آن داشته باشیم، موجب می‌شود خرید بهتر و مقرون به صرفه‌تری داشته باشیم. به همین دلیل بهتر است که موارد استفاده از پرکاربردترین چوب‌ها را بدانیم و با توجه به آن‌ها جنس چوب سازه موردنظر خود را تعیین نماییم. در این مقاله به معرفی پرکاربردترین چوب‌ها می‌پردازیم.

پرکاربردترین چوب‌ها:

صحبت درباره پرکاربردترین چوب‌ها به طور جامع و عمومی سخت است. چرا که به ازای هر صنعت خاص، پرکاربردترین چوب ممکن است متفاوت باشد. اما به طور کلی در بازار ایران پرکاربردترین چوب‌ها عبارتند از:

  • بالسا
  • زبان گنجشک (ون)
  • شمشاد
  • کاج بلسان
  • لاله درختی
  • گیلاس
  • فندق

 

۱. چوب بالسا

یکی از پرکاربردترین چوب‌هاست که در عین سبکی، چوب سخت محسوب می‌شود. از این چوب برای سازه‌های سبک و مقاوم استفاده می‌شود. از دیگر موارد استفاده از چوب بالسا، نازک‌کاری و ظریف‌کاری است. همچنین از این چوب، برای ساخت سازه‌های چوبی، دیوار سازی‌های داخل هواپیما، ماکت‌ها و آثار هنری استفاده می‌شود.

 

چوب بالسا - خانه چوبی

 

۲. زبان گنجشک (ون)

زبان گنجشک یا ون از دیگر چوب‌های پرکاربرد در صنعت است. این چوب دارای قابلیت فرم‌پذیری بالایی است که به دلیل انعطاف خوبی که دارد می‌توان آن را به شکل‌های زیبایی درآورد. این چوب فقط به رنگ زرد در بازار موجود می‌باشد. از این چوب‌ برای قاب و فرم تابلو‌ها، عصا، راکت تنیس و غیره می‌توان بهره گرفت.

 

چوب زبان گنجشک پرکاربردترین چوب‌ها

 

۳. چوب شمشاد

چوب درخت شمشاد دارای چگالی بالایی است و این چگالی به دلیل وجود آوند‌های بسیار و لیف‌های فشرده‌ای است که در این نوع وجود دارد. از شمشاد برای مواردی مانند خاتم‌کاری و منبت‌کاری استفاده می‌شود و  از چوب‌های محبوب هنرمندان صنایع دستی است.

چوب شمشاد پرکاربردترین چوب‌ها

 

۴. چوب کاج بلسان

کاج بلسان، به رنگ‌هایی مانند سفید و قهوه‌ای در بازار موجود است. این چوب دارای رگه‌های صاف و ظریفی‌‎ هستند که آن‌ها را برای ساخت کاغذ و جعبه‌های متفاوت، مناسب ساخته است. این نوع از چوب‌ها وارداتی کشور روسیه هستند و به نسبت چوب‌های دیگر قیمت‌ بالایی دارد. از چوب کاج برای مصارف لوکس نیز استفاده می‌شود.

چوب پرکاربرد کاج

 

۵. چوب لاله درختی

چوب درخت لاله که یکی دیگر از پرکاربردترین چوبهای دنیا است، به رنگ زرد می‌باشد. این چوب دارای کیفیت مناسب و عالی برای انواع مبلمان‌ قیمتی است و می‌توان از آن برای مصارف دیگری مانند ظروف چوبی، جعبه‌های چوبی و اسباب بازی‌ها استفاده کرد.

چوب صنوبر پرکاربردترین چوب‌ها

 

۶. چوب گیلاس

این نوع از چوب‌ها در ایران به صورت پراکنده وجود دارد و برای مواردی که نیاز به تنالیته رنگ خاصی نباشد، بسیار مناسب است. این چوب از منطقه‌ای بین دریای سیاه و دریای خزر به ایران آمده است. و به نظر می‌رسد اگر بخواهیم اصالت آن را تشخیص دهیم به اروپا می‌رسیم. ایران در زمینه تولید این چوب پرکاربرد جز رتبه‌ سوم در جهان است که رتبه‌های اول و دوم به ترتیب در اختیار آمریکا و ترکیه است.

چوب گیلاس پرکاربردترین چوب‌ها

 

۷. چوب فندق

درخت فندق یکی از پرکاربردترین چوبها در ایران است که در حقیقت درختچه‌ای به طول دو متر می‌باشد. این درخت اگر در شرایط مناسبی رشد کند به اندازه‌ای بین 5 تا 6 متر نیز می‌رسد. فندق، دارای رنگ سبز بوده و از استحکام بالایی نیز برخوردار است. از این چوب می‌توان برای ساخت میز و صندلی استفاده کرد. استفاده از چوب این درخت در ایران بیشتر به ساخت وسیله‌های تزیینی ختم می‌شود.

 

چوب فندق پرکاربردترین چوب‌ها

 

متاسفانه در ایران استاندارد خاصی برای چوب‌ها وجود ندارد، اما اگر به محیط زیست اهمیت می‌دهید و در عین حال تصمیم به خرید چوب وارداتی دارید، در نظر داشته باشید که از گواهی FSC برخوردار باشد.