مراقبت و نگهداری از ظروف چوبی

  • توییتر
  • فیس‌بوک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • لینکدین
  • پست الکترونیکی

فروش-ظروف-چوبی

 

ظرف چوبی از گذشته تا به امروز در آشپزخانه‌های ما حضور دارند. از ظروف چوبی پر استفاده می‌توان به کاسه چوبی، بشقاب چوبی، سینی چوبی و … اشاره کرد. سرو سالاد در داخل یک کاسه چوبی زیبا، مطمئناً برای شما و مهمانانتان لذت‌بخش خواهد بود. اولین نکته در مورد استفاده از ظروف چوبی، حس طبیعی بودن و لذت در دست گرفتن یک وسیله ۱۰۰ درصد طبیعی و زنده است!
به واسطه علاقه عموم مردم به استفاده از ظروف چوبی و سنتی، رستوران‌های سنتی و حتی فست فود های مدرن هم از ظرف چوبی استفاده می‌کنند. با این کار مشتریان حس بهتری در زمان میل کردن غذا خواهند داشت. در این مقاله نکاتی در خصوص نحوه مراقبت و نگهداری از ظروف چوبی گفته می‌شود. پس تا پایان با ما همراه باشید.

 

ظروف چوبی

 

نکات مربوط به شستن ظروف چوبی

  • توصیه می‌شود ظرف چوبی را بلافاصله بعد از هر بار استفاده به صورت دستی شست وشو دهید.
  • نباید این ظروف را داخل ماشین ظرف‌شویی قرار داد و یا آن‌ها را در سینک رها کرد. گرمای فوق العاده بالای داخل ماشین ظرف‌شویی و در آب بودن برای مدت زمان طولانی باعث تورم چوب و ایجاد شکاف‌هایی روی سطح آن می‌شود.
  • برای شست وشوی ظروف چوبی، ابتدا لکه‌ها و تکه‌های غذای باقی مانده روی آن‌ها را جدا نموده و سپس با استفاده از آب گرم، مایع ظرف‌شویی ملایم و یک اسپنج یا برس نرم آن را شست و شو دهید.
  • تا جایی که امکان دارد از مایع ظرف‌شویی و ابزار خشن و زمخت دوری نمایید.در پایان ظرف را آب کشیده و با استفاده از یک پارچه نرم آن را خشک نمایید.
  • برای حفظ کیفیت ظرف چوبی بهتر است آن را در محیطی باز قرار دهید تا هوای موجود رطوبت باقی مانده را از آن خارج نماید.
  • پس از خشک کردن ظروف چوبی با حوله، آن‌ها را بر روی استند خشک کن قرار داده. اجازه دهید تا زمانی که به طور کامل خشک شود، بر روی استند باقی بماند.
  • از قرار دادن ظروف چوبی خشک نشده درون کابینت‌ها خودداری کنید، چرا که این امر از خشک شدن کامل آن جلوگیری کرده و باعث ایجاد شدن کپک بر روی آن ها خواهد شد.

 

دیس چوبی

روغن مناسب برای نگهداری از ظروف چوبی

روغنی که برای چرب کردن ظروف چوبی استفاده می شود بهتر است روغن نارگیل ، روغن های مایع خوراکی و روغن زیتون باشد. اما هر روغنی که برای این کار به کار می‌برید باید بدون بو باشد. زیرا اگر این روغن‌ها بودار باشند بوی آن‌ها به ظرف منتقل شده و بعد از ریختن مواد غذایی درون ظرف بوی بدی درون ظرف‌ها باقی می‌ماند.

روغن خوش عطر ظروف چوبی ممنوع!

همانطور که می‌دانید درظروف چوبی به دلیل وجود بافت زنده و آوند چوب روغن مواد غذایی سریعا جذب می‌شود و مواد غذایی درون بافت چوب فاسد می‌گردد. پس بهتر است مواد غذایی چرب مانند خورشت و سوپ را درون ظروف چوبی که لایه‌های محافظت کننده ندارند، نریزید.

 

بشقاب چوبی

نقش لیمو در ضدعفونی ظروف چوبی!

برای تمیز کردن و نگهداری از ظروف چوبی راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از بهترین راه‌ها استفاده از لیمو است. برای ضدعفونی ظروف چوبی با لیمو ابتدا یک لیمو را از وسط برش زده. آب آن را بگیرید و با یک قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید. سپس تکه پارچه‌ای را به محلول آغشته نموده و به سطح ظرف می‌کشیم .

 

نگهداری-ظرف-چوبی

 

در روش دیگر استفاده از لیمو، یک لیموی برش خورده را با مقداری نمک دریایی روی سطح ظرف چوبی می‌کشیم. با این کار لیمو مثل اسکراب عمل می‌کند. سپس ظرف را با آب گرم شسته و خشک می‌کنیم.

قبل از درست کردن سالاد ابتدا مقداری آبلیمو داخل ظرف بمالید تا ظرف معطر شده و طعم بهتری به سالاد بدهد. آب نصف لیمو را داخل ظرف گرفته و ظرف را تکان دهید تا آبلیمو به همه جای آن برسد. سپس با دستمال کاغذی آبلیموی باقیمانده در ظرف را بگیرید.

 

ظرف-سالادخوری

ضدعفونی ظروف با سرکه

راه‌کار دیگر به منظور ضدعفونی کردن ظروف چوبی آشپزخانه، تمیز کردن با اسفنج و مخلوط سه قاشق غذاخوری سرکه سفید و یک فنجان آب گرم است. اجازه دهید سرکه به مدت 5 دقیقه بر روی ظرف چوبی باقی بماند. سپس آن را با روش استاندارد شست وشو داده و خشک کنید.

خاصیت ضد‌باکتریایی و ضد‌قارچی سرکه سفید به از بین رفتن باکتری های موجود در آن کمک می‎‌کند. ضدعفونی کردن ظروف چوبی معمولا بعد از هر پنج دفعه استفاده از آن ها توصیه می‌شود.

 

ظرف چوبی