چطور برای زنبورعسل هتل بسازیم؟

  • توییتر
  • فیس‌بوک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • لینکدین
  • پست الکترونیکی

آیا یک فعالیت سرگرم‌کننده می‌خواهید که به نفع زنبورهای بومی باشد و تمام خانواده بتوانند آن را درست در حیاط خانه شما انجام دهند؟ هتل زنبورعسل بسازید. هتل زنبورعسل مکانی است که شما برای زنبورهای بومی – به ویژه زنبورهای خانه‌ساز و زنبورهای عسل – برای ساخت لانه ایجاد می‌کنید. بکی گریفین، هماهنگ‌کننده جوامع و باغ های در مرکز کشاورزی شهری و دانشگاه جورجیا می گوید:

“خانه زنبور عسل این است که به مردم می‌فهماند که تعداد زنبورهای عادی بسیار بیشتر از زنبور عسل است. گریفین باور دارد که ما در مورد کاهش زنبورهای عسل بسیار می‌شنویم، اما همچنین باید متوجه باشیم که به دلیل از بین رفتن زیستگاه، جمعیت زنبورهای بومی کاهش یافته‌است. لانه زنبورهای بومی در چوب‌های توخالی، درختان مرده و زمین است.”

لانه زنبور عسل


مقالات پیشنهادی:


 

ساخت هتل برای زنبورعسل

صاحبان خانه‌باغ می‌توانند کاری کنند که زنبورهای بومی که یکی از مهم‌ترین گرده‌افشان‌های طبیعت هستند، مکان‌های لانه‌سازی ویژه ایجاد کنند. هتل‌های زنبورعسل مکان‌های ایده‌آلی را ایجاد می‌کنند. زیرا ساخت آن‌ها آسان است و انواع مختلف زنبورها را در خود جای می‌دهد. گریفین با هیجان گفت: “هنگامی که شروع به جذب زنبورهای اصلی کردید، فقط می‌خواهید روی نیمکت باغ بنشینید و کار آن‌ها را تماشا کنید.” “آنها موجودات فوق العاده‌ای هستند!”

نکات مهم در ساخت هتل برای زنبور

در اینجا راهنمایی با نکات و توصیه‌های Griffin آورده شده است در مورد اینکه چه نوع زنبورهای بومی می‌توانند جذب هتل زنبورعسل شما شود؟ چگونه یک هتل زنبور عسل بسازید؟ چگونه موفقیت هتل زنبور خود را بسنجید؟ و چه نوع گیاهانی را در باغ خود قرار دهید تا زنبوران را جذب کنید؟

 

اگر آن را بسازم چه کسی می‌آید؟

هتل‌های زنبور عسل معمولاً چیزی را که زنبورهای خانه‌ساز نامیده می‌شوند، جذب می‌کنند. این زنبورها نام خود را از تمرین ساختن محفظه‌های گل در لانه‌هایی که در نی‌های توخالی یا سوراخ‌های چوبی ساخته شده، گرفته است. این زنبورهای اصلی زنبورهای منفرد نامیده می‌شوند. زیرا وقتی ماده زنبور جفت می‌شود، او تنها است. او یک حفره توخالی با انتهای آن پیدا می‌کند و در آن جا تخم‌گذاری می‌کند. مقداری غذا برای لاروها در آن می‌گذارد و سپس آن را با گل یا بقایای برگ می‌بندد و روی آن حرکت می‌کند.

وقتی به زنبورها فکر می‌کنیم پ، معمولاً زنبورهای عسلی را تصور می‌کنیم که ساختار اجتماعی بسیار پیچیده‌ای دارند. آن‌ها به یکدیگر وابسته هستند؛ آن‌ها یک کندو دارند و در یک خوشه زندگی و عسل تولید می‌کنند. اما زنبور منفرد با هیچ زنبور دیگری به صورت تیمی کار نمی‌کند. آنها کاملاً تنها و به دنبال مصالح لانه‌سازی خواهند بود. لانه می‌سازند و شهد و گرده جمع‌آوری می‌کنند.

 

آیا می‌توانم یک هتل برای زنبورعسل بسازم؟

اولین سوالی که افرادی که هرگز هتل زنبور عسل ندیده‌اند ممکن است بپرسند این است که آیا مهارت لازم برای اداره پروژه را دارند یا خیر؟! اگر می‌توانید یک میخ بکوبید و یک سوراخ ایجاد کنید، پاسخ این است: “بله! شما می توانید یک هتل زنبورعسل بسازید. ” واقعاً می‌تواند به همین سادگی باشد. در حقیقت اگر از بامبو برای هتل استفاده کنید، که در حال حاضر توخالی است، ممکن است راحت‌تر نیز باشد.


طراحی عالی هتل زنبورعسل

اولین کاری که باید انجام دهید طراحی این هتل است. این می‌تواند به همان اندازه ساده و روستایی، یا به همان اندازه که می‌خواهید پیچیده و موثر باشد. یک خانه ساده می‌تواند یک بلوک چوبی 4 * 4 باشد که سوراخ‌هایی در آن ایجاد شده و روی یک تیر یا حتی روی قطعات بامبو ثابت شده است. خانه فانتزی می‌تواند یک مربع، مستطیل یا شکل دیگر با اندازه‌های مختلف از چوب باشد که در زاویه دلپذیر در قاب قرار گرفته‌اند. چنین خانه‌ای حتی می‌تواند شامل یک شی هنری باشد که بین بلوک‌های چوبی قرار گرفته‌است.

اگرچه هیچ محدودیتی در طراحی خانه وجود ندارد، اما هنگام ساخت هتل برای زنبور باید چند قانون اساسی را رعایت کرد:

  •  فقط از چوب‌های سالم استفاده کنید.
  •  اطمینان حاصل کنید که خانه دارای سقف است تا از سوراخ و سایر عناصر آب و هوایی در برابر دهانه‌ها محافظت کند.
  • خانه باید حداقل سه فوت از زمین فاصله داشته باشد.
  • برای جذب هر چه بیشتر گونه زنبورها، سوراخ‌هایی با اندازه‌های مختلف ایجاد کنید. مطمئن شوید که کل بلوک را سوراخ نکنید.زیرا سوراخ‌ها باید دارای نقطه توقف باشند. مته‌هایی با قطر 2 تا 10 میلی‌متر ایده‌آل هستند. مبتدیانی که همه چیز را بسیار ساده می‌خواهند و تعداد محدودی ابزار دارند می‌توانند به راحتی از مته 5/16 برای همه سوراخ‌های اولین هتل خود استفاده کنند.
  •  12 الی 18 سوراخ برای اولین هتل مناسب خواهد بود.
  •  هیچ قانون دقیقی در مورد عمق سوراخ‌ها وجود ندارد – به شرطی که از یک تکه چوب بزرگ استفاده کنید. یک هتل “باشکوه” با قاب ایجاد کنید. سوراخ‌ها خیلی طولانی نباشند تا زنبور مجبور نباشد حتما وارد آن شود. یک قاعده خوب این است که سوراخ‌های ورودی عمقی بیشتر از طول یک مته استاندارد نداشته باشند.
  •  تراشه‌ها را از سوراخ‌ها بردارید. هنگام سوراخ کردن، یک تکه کاغذ سنباده بردارید و سوراخ‌ها را صاف کنید. تراشه‌های کوچک ممکن است برای شما زیاد به نظر نرسند، اما لبه‌های ناهموار در ورودی‌ها می‌تواند مشکل بزرگی برای زنبور اصلی و حتی کشنده باشد. لبه‌های ناهموار حتی می‌تواند زنبورها را از استفاده از این سوراخ منصرف کند.
  •  هر نوع چوبی که برای هتل زنبورعسل خود استفاده می‌کنید باید هر دو سال یکبار تعویض شود. زیرا زنبورها تونل جدیدی می‌خواهند که بتوانند در آن تخم بگذارند.
  •  در برابر تمایل به رنگ‌آمیزی هتل مقاومت کنید. چوب طبیعی برای زنبورها جذابیت بیشتری دارد.

 

زمان و مکان قرار دادن هتل زنبور عسل

فصل بهار، بهترین زمان برای ساخت هتل است. سعی کنید مکانی آفتابی را انتخاب کنید تا جلوی خانه رو به خورشید باشد. این امر از آن جهت اهمیت دارد که زنبورها برای گرم نگه داشته شدن، به نور خورشید احتیاج دارند. همچنین برای زنبورها یا زنبورداران مناسب نیست که هتلی داشته باشند که در مسیر پر رفت و آمد باشد.

مراقبت و نگهداری

پس از ساخت هتل، امیدواریم زنبورها بیایند! تماشای ورود آنها بخشی سرگرم‌کننده از پروژه‌ای است که همه خانواده می‌توانند از آن لذت ببرند. زنبورهای ماده در بهار یا اوایل تابستان هتلی را پیدا می‌کنند. آن‌ها هم‌چنین روزنه‌هایی را وارد می‌کنند که با اندازه گونه آن‌ها مطابقت دارد. می‌توانید دریابید که چه نوع زنبوری از هتل شما بازدید کرده است. زیرا زنبورهای لانه‌ساز سوراخ‌ها را با گل، و زنبورهای برش سوراخ‌ها را با برگ می‌بندند.

در ادامه مسیر چه اتفاقی می‌افتد…

گاها شما قادر نیستید ببینید در آینده چه اتفاقی می‌افتد. اما تخم‌ها بیرون می‌آیند. لاروها غذای باقی‌مانده از ماده را می‌خورند. سپس پیله را می‌چرخانند. زنبور کاملاً شکل گرفته و تکامل یافته و راه خود را از طریق گل یا مهر و موم جویده و در بهار سال آینده به دنیای باغ شما پرواز می کند. مهم است که وقتی آن‌ها این کار را می‌کنند، گرده و گیاهان شهد را در اطراف خود پیدا کنند. وگرنه آن‌ها به باغ دیگری پرواز می‌کنند. خب شما لذت تماشای زندگی‌های جدیدی را که به شروع چرخه زندگی آنها کمک کرده اید‌ را از دست خواهیدداد. عوامل توزیع می‌توانند لیست خوبی از گیاهان منطقه شما را برای اطمینان از باقی ماندن زنبورها در حیاط شما ارائه دهند. عامل توزیع همچنین به شما کمک می‌کند تا درک کنید که چه نوع زنبورهایی را می‌توانید در منطقه خود جذب کنید.

گیاهان بومی، راه‌حلی برای جذب زنبورها

یکی دیگر از منابع برای یافتن بهترین گیاهان برای منطقه شما، تفرجگاه باغ محلی است. به خاطر داشته باشید که گیاهان بومی معمولاً بهترین انتخاب برای باغ‌های خانگی هستند زیرا راحت‌ترین آنها برای رشد و غلبه بر شرایط نامساعد آب و هوایی هستند و زیرا زنبورهای بومی با گیاهان بومی تکامل یافته‌اند. یکی دیگر از بخش‌های سرگرم‌کننده این پروژه علمی، قرار دادن یک دفترچه یادداشت در یک جیب قابل بسته شدن و نوشتن انواع زنبورهایی است که در باغ خود می بینید؛ تاریخ‌هایی که هر سوراخ بسته شده‌است. با گذشت زمان، الگوی مربوط به تاریخ‌ها را پیدا کنید.

چگونه موفقیت عملکرد خود را بسنجیم؟

با اطلاع از مهر و موم شدن دهانه‌ها، متوجه خواهید شد که از هتل استفاده می‌شود یا خیر. همچنین با توجه به اندازه سوراخ‌های مورد استفاده، می‌توانید زنبورهایی را که از باغ و هتل شما بازدید کرده‌اند را دریابید. وقتی هتل‌های بیشتری برای زنبور عسل اضافه می‌کنید، ممکن است بخواهید تعداد سوراخ‌های این اندازه را افزایش دهید. بسته به اینکه شهد و گرده مناسب در باغ خود دارید، متوجه خواهید شد که زنبورها از آنها استفاده می‌کنند یا خیر.

از طرف دیگر ، اگر یک سال پس از بسته شدن حفره‌ها به پایان تابستان برسید و مشاهده کنید که سوراخ‌ها هنوز گل‌آلود یا پر از برگ هستند، هتل شما مشکلاتی دارد. به عنوان مثال، یک حشره انگلی متوجه شده است که سوراخ بسته شده است و یک سوراخ کوچک را از طریق مهر حفر کرده و لارو یا زنبور را در پیله خورده است. یا اگر متوجه ورودی مهر و موم نشوید، قارچ می‌تواند زنبور را در یکی از مراحل رشد از بین ببرد. برای جلوگیری از تکرار این اتفاق، هتل را اسپری نکنید. زیرا ممکن است به زنبورهای دیگری که می‌خواهید از آن‌ها محافظت کنید، صدمه بزنید. آن را به عنوان یکی از درس های دشوار طبیعت در محل کار در نظر بگیرید.