حفاظت و ایمنی در کارگاه نجاری

  • توییتر
  • فیس‌بوک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • لینکدین
  • پست الکترونیکی

حفاظت و ایمنی در کارگاه نجاری به منظور پیشگیری از صدمات ناشی هنگام کار در کارگاه‌های تولیدی می‌باشد. هدف از ایمنی و حفاظت ایجاد محیطی سالم و دور از خطرات است. در این راستا قصد داریم در این مقاله مقررات عمومی کارگاه‌های نجاری را مرور کنیم. در دنیای امروز کارگاه‌های نجاری فعالی وجود دارند که ماهانه سفارشات مختلفی را اجرا و پیاده‌سازی می‌کنند. نجاران در این کارگاه‌ها ناگریزند از ابزارهای مختلفی استفاده کنند تا یک محصول نهایی زیبا و کاربردی بسازند. گاهی ابزارهای دستی به تنهایی کافی نیستند و ماشین‌آلات نقش پر رنگ‌تری را ایفا می‌کنند. بنابراین دانستن ایمنی هر دستگاه، قبل از استفاده، از واجبات و ملزومات دانستنی است.

 

حفاظت و ایمنی در کارگاه نجاری- کارگاه نجاری

حفاظت و ایمنی در کارگاه نجاری

 

۱۰ مقررات عمومی حفاظت و ایمنی در کارگاه نجاری


مقررات عمومی:

۱- تمام استادکاران، کارگران، هنرآموزان یا افراد متفرقه(باربر) باید قوانین ایمنی و حفاظت کارگاه صنایع چوبی را رعایت کنند.

۲- تراشه، خرده چوب، خاک اره‌ها و مواد دیگر بعد از اتمام ساعت کاری از محل کارگاه خارج شوند. کف کارگاه و محیط کار باید تمیز و عاری از هر گونه ضایعات باشد.

۳- ماشین آلات صنایع چوبی بهتر است به مکنده مجهز شوند. تا از انتشار خاک اره و تجمع ضایعات چوب در کارگاه جلوگیری شود؛ علی‌الخصوص بر روی قسمت‌های مختلف ماشین‌آلات که برش و تسطیح چوب صورت می‌گیرد.

حفاظت و ایمنی در کارگاه نجاری - مکنده

ماشین آلات صنایع چوبی باید به مکنده مجهز شوند.

 

۴- قسمت‌های انتقال دهنده نیرو مانند تسمه و تیغه اره فلکه، چرخ دنده‌ها، زنجیرها، نقاله‌ها، فلکه‌های اصطحکاکی، تسمه انتقال نیرو دستگاه سه کاره، غلطک‌ها و همچنین دیگر قسمت‌هایی که امکان درگیری با لباس کار و یا بدن را دارند با حفاظ مناسب، محکم، مقاوم و ایمن مجهز شوند.

 

حفاظت و ایمنی در کارگاه نجاری- کارگاه نجاری

حفاظ ماشین آلات در صنایع چوب

 


پیشنهاد مطالعه: علت تاب برداشتن چوب و راه‌های برطرف کردن آن


 

 

۵- هنگام فعالیت در کارگاه صنایع چوبی بسته به نوع  کار وسائل حفاظت فردی متناسب مانند لباس کار، کلاه ایمنی، ماسک تنفسی، کفش کار، عینک ،دستکش ،گوشی، حفاظ طلقی و غیره استفاده شود. لباس کار باید به نحوی باشد که علاوه بر راحتی در انجام کار، از برخورد با قسمت‌های مختلف اره، رنده و قطعات متحرک دستگاه‌ها جلوگیری کند.

حفاظ ماشین آلات در صنایع چوب - لباس کار

لباس کار

 

مقررات مهم:

۶- نظافت، سرویس و تعمیر ماشین آلات چوب هنگام خاموش بودن ماشین انجام شود. در غیر این صورت عوامل جبران ناپذیری اتفاق خواهد افتاد.

 

نظافت،سرویس و تعمیر ماشین آلات چوب

نظافت،سرویس و تعمیر ماشین آلات چوب

 

۷- هنگام کار با ماشین آلات برش یا ماشین آلاتی که تسطیح چوب را انجام می دهند، لطفا به حفاظ آن دست نزید و گونیای برش را تنظیم نکنید. این عمل در هنگام روشن بودن ماشین خطرناک است. پس از خاموش کردن گونیا،تیغه و غیره را با اطمینان بیشتر تنظیم کنید.

 

۸- تجهیزات برقی مانند پریز، کلید و غیره داخل محفظه فلزی قرار گیرند. سیم‌ها و کابل‌های مورد استفاده از داخل کانال‌ها و یا لوله‌های مخصوص و مناسب عبور داده شود. در اطراف ماشین آلات مخصوصا دستگاه‌هایی که بیشتر خطرآفرین هستند کلید قطع اضطراری وجود داشته باشد. تا هنگام حادثه و خطر قابل رویت باشد. هنگامی که برق قطع می‌شود برای جلوگیری از وصل شدن ناگهانی برق و حرکت نمودن دستگاه حتماً در مسیر اصلی برق از کنتاکتورهای مناسب استفاده شود.

حفاظت و ایمنی در کارگاه نجاری- کارگاه نجاری

محفظه فلزی تجهیزات برقی

 

۹- برای هدایت و هل دادن قطعات، مخصوصا قطعات کوچک چوبی در هنگام کار با دستگاه اره میزی یا ماشین رنده بهتر است از دستگیره هدایت قطعه استفاده شود.

 

حفاظ ماشین آلات در صنایع چوب - دستگیره هدایت قطعه چوبی

دستگیره هدایت قطعه چوبی

 

۱۰- صفحات چوبی، الوار و گرده بینه درخت را به دیوار تکیه دهید. توجه کنید احتمال سقوط و لغزش نداشته باشد. دیواری که برای تکیه دادن تخته‌ها و الوارها استفاده می شود بایستی استقامت و استحکام کافی متناسب با بار وارده را داشته باشد. تولیدات کارگاهی بایستی در محل مناسب به نحو ایمن نگهداری شوند. صفحات فشرده چوبی و موارد مشابه را بصورت افقی بر روی زمین قرار دهید.

لازم به ذکر است چند قطعه چوب یا پالت زیر آنها قرار دهید تا صفحه زیرین مستقیما با کف کارگاه برخورد نکند. در صورتی که فضای کمی دارید بطور عمودی قرار دهید باید فقط از تکیه‌گاه مطمئن استفاده کنید.

 

نحوه چینش چوب ها در کارگاه های چوبی

نحوه چینش چوب‌ها در کارگاه‌های چوبی

 

۴ مقرارت پیشگیری از آتش سوزی در کارگاه‌های نجاری


۱- حلال‌ها، رنگ‌ها و دیگر مواد قابل اشتعال که در نجاری مورد استفاده می‌شود را در مکان‌های خاص دور از حرارت، جرقه، تابش نور مستقیم خورشید و محل‌هایی که احتمال وقوع آتش سوزی دارد نگهداری کنید.

۲- محل نصب کپسول اطفاء حریق باید به نحوی انتخاب گردد که هنگام حادثه قابل دسترسی و در معرض دید باشد. در تمام نقاط کارگاه وجود داشته باشد.

۳- قطعات چوب و الوار را با  مواد قابل اشتعال در مجاورت بخاری قرار ندهید. در کارگاه از وسایل گرمایشی مناسب و ایمن برای گرم نمودن فضای کارگاه استفاده شود.

۴- استعمال دخانیات و ایجاد آتش روباز در کلیه قسمت‌های کارگاه‌ها اعم از نجاری، نقاشی، انبارها و غیره ممنوع است.

نحوه نگهداری حلال‌ها، رنگ‌ها و دیگر مواد قابل اشتعال

نحوه نگهداری حلال‌ها، رنگ‌ها و دیگر مواد قابل اشتعال

 

 


برای آشنایی با کیفیت محصولات رویال‌راش از طریق آپارات و اینستاگرام ما اقدام کنید.