تخته‌‌ی چوبی یا ورقه OSB چیست؟

  • توییتر
  • فیس‌بوک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • لینکدین
  • پست الکترونیکی
تخته های چوبی با رنگ روشن

 

یکی از ارکان زیبایی‌بخش در خانه‌ها، سازه‌هایی از جنس چوب می‎‌باشند. استفاده از سازه‌های چوبی و انواع تخته‎‌ها در محل زندگی می‌تواند به انسان‌ها آرامش ببخشد و آن‌ها را آرام‌تر کند. در این مطلب سعی می‌کنیم که برای چوب دوستان، انواع تخته‎‌ها را توضیح می‌دهیم تا زمانی که می‌خواهید سازه چوبی مورد نظر خود را سفارش بدهید یا خریداری کنید، با آگاهی کامل این کار را انجام دهید و با تخته‌‌ی چوبی یا ورقه OSB آشنا شوید.

تخته‌‌ی چوبی یا ورقه OSB

چیپس چوب سازه‌ی جالبی است که از لایه‌های نازک چوب خشک شده ایجاد شده است. از کنار هم قرار دادن تعدادی از این چیپس‌ها می‌توان تخته‌‌ی چوبی یا ورقه OSB را ساخت. ارتفاعی که این چیپس‌ها دارند چیزی در حدود کمتر از ۱ میلی‎‌متر می‌باشد و برای ایجاد کردن تخته‌ای که بتوان با آن سازه‌ای را ساخت، نیاز است که بین ۲۰ تا ۱۰۰ عدد از این چیپس‌ها را روی هم قرار داد.

 

تخته های چوبی چند لایه

جنس تخته‌‌ی چوبی یا ورقه OSB

برای ساخت چیپس‌های مرغوب چوبی باید از چوب درختان کاج و صنوبر استفاده نماییم. به دو دلیل از این دو نوع چوب استفاده می‌شود. زیرا با چسب، راحت‌تر به هم می‌چسبند و نیز ارزان‌تر هستند. فرآیند انجام دادن این کار به این صورت می‌باشد که چوب را به لایه‌های نازک تقسیم می‌نماییم. سپس با استفاده از دستگاه‌های مخصوص و پیشرفته، قسمت‌های سالم چوب را خشک کرده و بعد از اینکه کامل خشک شدند، می‌توان با استفاده از مواردی مانند رزین و چسب‌های ضد آب آن‌ها را اسپری کرد تا سطح براق و زیبایی پیدا کنند. بعد از این که این فرآیند انجام شد، می‌توان تخته‌ها و لایه‌های چوبی را به دست پرس‌کار سپرد تا ادامه کار انجام شود.

یکی از ذهنیت‌هایی که به اشتباه در تصور افراد وجود دارد این است که برای درست کردن این نوع از تخته‌ها، از ورق‌های نامرغوب چوبی استفاده می‌شود که به این صورت نیست.

بهتر است بدانید که این نوع از تخته‌ها باتوجه به استاندارد‌های بین‌المللی ساخته و پرداخته می‌شود و برای اینکه این کار انجام شود، کارخانه‌هایی که این نوع تخته‌ها را تولید می‌کنند خود را ملزم می‌کنند که از چوب‌های کرم خورده، معیوب و چوب‌هایی که باختگی دارند، استفاده نکند.

تخته‌‌ی چوبی یا ورقه OSB

 

انواع گرید تخته‌‌ی چوبی یا ورقه OSB

این نوع از تخته‌ها دارای ۴ گرید می‌باشد که نام‌های آن‌ها به ترتیب موارد زیر است.

OSB1
OSB2
OSB3
OSB4
در ادامه هر کدام از این موارد را توضیح می‌دهیم.

 

  • OSB1

اگر می‌خواهید از لوازم چوبی برای داخل ساختمان استفاده نمایید، می‌توانید از این گرید استفاده کنید. از ویژگی‌های آن می‌توان به زیبایی و دوام اشاره کرد. این گرید  از درجه یک‌ترین چوب‌ها برای این کار است.

  • OSB2

یکی از سازه‌هایی که برای خانه‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد، دیوار‌های کاذب و موقت می‌باشد. از این گرید در آشپزخانه‌ها، قفسه، کابینت و دکوراسیون‌های داخلی استفاده می‌شود.

  • OSB3

این نوع از تخته‌ها در برابر رطوبت و فشار مقاومت بالایی را از خود نشان می‌دهند، به همین دلیل از این محصولات می‌توان در مناطقی که دارای رطوبت زیادی است استفاده کرد. علاوه بر آن  این محصول در جا‌هایی که نیاز به حمل بار با ظرفیت بالا است، قابل استفاده می‌باشد.

  • OSB4

این نوع از تخته‌ها، برای مواردی که کارهای سنگین را می‌خواهند انجام دهند، به کار می‌رود. این گرید می‌تواند در هر آب و هوایی ساختار خود را حفظ کرده و دیرتر خراب شود.


کاربرد تخته‌‌ی چوبی یا ورقه OSB:

مهم‎ترین مزایای استفاده از تخته‎‌های OSB عبارت است از:

  • 1. ساخت مبل، میز و درهای چوبی
  • 2. جعبه‌ و باکس
  • 3. یرسازی سقف ساختمان
  • 4. قفسه و پارتیشن

 

کاربرد تخته‌‌ی چوبی یا ورقه OSB در صنعت‌های مختلف

۱. ساخت مبل، میز و درهای چوبی

از جمله کارهایی که با OSB انجام می‌شود، استفاده از آن برای ساخت انواع مبلمان و میزها به علت انعطاف‌پذیری بالا است. همچنین برای درهای چوبی می‌تواند گزینه مناسبی باشد، زیرا دارای استحکام و وزن مناسبی برای تولید درب است.

 

مبل OSB - تخته‌‌ی چوبی یا ورقه OSB

 

میز OSB - تخته‌‌ی چوبی یا ورقه OSB

۲. جعبه‌ و باکس

یکی دیگر از کاربرد‌های این نوع از تخته‌ها، ساخت جعبه می‌باشد. از این جعبه‌ها می‌توان برای جابه‌جایی و حمل محصول استفاده کرد.

 

جعبه OSB - تخته‌‌ی چوبی یا ورقه OSB

 

۳. زیرسازی سقف ساختمان

از دیگر کاربردهای تخته چوبی در ساختمان‌های امروزی این است که بتوانند برای سقف، طرح‌های برجسته و زیبایی را اجرا کنند. برای اینکه اجرا به درستی صورت گیرد، نیاز است که از چوب‌های منعطف و مقاوم به رطوبت استفاده شود. بنابراین ورق‌های OSB می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد.

 

سقف OSB - تخته‌‌ی چوبی یا ورقه OSB

 

۴. قفسه و پارتیشن

امروزه خانه‌ها کوچکتر شده‎‌اند بنابراین برای این که محیط خانه را انعطاف‌پذیرتر و کاربردی‌تر کرد، می‌توان از قفسه‌ها استفاده کرد. برای ساخت آن‌ها می‌توان از این نوع ورق‌های چوبی استفاده کرد.

 

تخته‌‌ی چوبی یا ورقه OSB در ساخت کنسول