دستگاه رطوبت‌سنج چوب

  • توییتر
  • فیس‌بوک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • لینکدین
  • پست الکترونیکی

قبل از آشنایی با دستگاه رطوبت سنج، بهتر است بدانیم برای تولید انواع مبلمان به چوب خشک با تمام مزایا و معایبش نیاز داریم. روش اندازه‌گیری رطوبت چوب با استفاده از رطوبت سنج الکتریکی که در بین اساتید نجار و کارشناسان صنایع چوب گسترش پیدا کرده است به دلیل جیبی و سبک بودن و سرعت بالا به دست آوردن رطوبت چوب محبوب شده‌است.در حقیقت دستگاه یک جریان الکتریکی در چوب جریان می دهد و به این روش درصد رطوبت را اندازه گیری می کند.نوع چوب در دقت اندازه گیری رطوبت تاثیر دارد.

رطوبت چوب ها بنا به شهرهای مختلف

گرده بینه و الوار چوب باید با توجه به میزان رطوبت هر شهر خشک شود.


دستگاه رطوبت‌سنج چوب نوع مهری یا دی الکتریک در حقیقت یک جریان الکتریکی در چوب ایجاد می‌شود. به این روش درصد رطوبت را اندازه‌گیری می‌کند. نوع چوب در دقت اندازه‌گیری رطوبت تاثیر دارد. به طور مثال چوب‌های نواحی معتدل دارای خطایی بین 1.5 درصد است و علت آن نابرابری پراکندگی یون‌ها در چوب است. هم‌چنین جرم مخصوص در چوب و دما نیز تاثیر به سازایی دارد که باید گفت تا 30 درجه سانتی‌گراد دقت اندازه گیری 1.5 درصد می‌باشد.

 

دستگاه رطوبت سنج چوب

انواع دستگاه رطوبت‌سنج چوب


1- رطوبت‌سنج الکتریکی

*مزایای رطوبت‌سنج الکتریکی*

  1. در حداقل زمان رطوبت را می‌سنجد.
  2. نیاز به تخصصی خاصی ندارد.
  3. نیاز به تخریب چوب یا قطعه نیست.
  4. سبک و قابل حمل است.
  5. نسبت به بقیه روش‌های اندازه‌گیری رطوبت کم هزینه است.

*معایب رطوبت‌سنج الکتریکی*

  1. دقت آن کم است.
  2. اندازه گیری رطوبت بالاتر از 30 درصد دقت لازم را ندارد.
  3. رطوبت کمتر از 6 درصد نیز دقت دقیق ندارد.
  4. همان طور که گفته شد گونه چوبی، جرم مخصوص، شرایط محیط و دما بر دقت اندازه گیری تاثیر دارد.

2- رطوبت‌سنج الکترود سوزنی

دو الکترود بلند در یک دستگیره استوانه‌ای متصل شده‌اند و در چوب با چکش پلاستیکی در عمق دلخواه کوبیده می‌شد و مقدار رطوبت چوب را در عمق موردنظر اندازه گیری می‌کند.

دستگاه رطوبت سنج چوب نوع الکترود سوزنی

دستگاه رطوبت سنج چوب نوع الکترود سوزنی

 


3- دستگاه رطوبت‌سنچ چوب نوع مقاومت الکتریکی:

متداول‌ترین رطوبت سنج نوع مقاومت الکتریکی می‌باشد، در اصل مقاومت چوب را در مقابل عبور جریان مستقیم الکتریسیته با نفوذ دو سوزن کوتاه (الکترود) اندازه‌گیری می‌کند. بیشتر برای خرید الوار و شاخه درختان برای مصارف گوناگون استفاده می‌شود.

دستگاه رطوبت سنج چوب


4- دستگاه رطوبت‌سنج چوب نوع مهری یا دی‌الکتریک:

از این دستگاه برای اندازه‌گیری رطوبت تخته لایه، روکش و غیره که نباید آسیب ببیند استفاده می‌شود. این رطوبت سنج هیچ‌گونه الکترود یا سوزن نداشته و اندازه‌گیری رطوبت تنها از طریق تماس قسمت حساس دستگاه با چوب انجام می‌شود.

دستگاه رطوبت سنج چوب نوع مهری یا دی الکتریک


دلیلی که باید به رطوبت تعادل سالیانه چوب در شهرهای مختلف توجه کنیم این است که چوب عاشق رطوبت بوده است. به همین علت چوبی که در شهرتهران دارای رطوبت (12%) موجو است و به شهرهای شم کشور فرستاده می‌شود، بعد از مدتی با جذب رطوبت به تعادل می‌رسد؛

مثلا زمانی ‌که رطوبت به 18 درصد می‌رسد، در شهرهای خشک همین قضیه برعکس اتفاق می‌افتد.
علت آن یک. رطوبت تعادل چوب بوده و دو. با تغییرات شرایط آب و هوایی واکشیده (جذب رطوبت) و هم‌کشیده (دفع رطوبت) می‌شود

در این موقع معایب زیادی برای الوار یا محصول چوبی به وجود می‌آید، برای مثال به شمال کشور الوارهای (18%) و به شهرهای خشک ایران (8%) ارسال شود، در اثر دفع و جذب رطوبت معایبی برای قطعات مبلمان و الوارها پیش می‌آید و باعث جدا شدن اتصالات از هم خواهد شد و تاثیر زیادی بر رنگ مبلمان دارد. پس هنگام خرید الوار و چوب حتما باید درصد رطوبت چوب را .اندازه گیری کنید

 

معایب جذب و دفع رطوبت

معایب جذب و دفع رطوبت

 

برای دیدن ویدیوهای بیشتر به آپارات ما سر بزنید.