دستگاه‌های نجاری و کاربرد آنها

  • توییتر
  • فیس‌بوک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • لینکدین
  • پست الکترونیکی

دستگاه‌های نجاری با توجه به نوع نیاز نجار ممکن است متفاوت باشد. در این مقاله در خصوص دستگاه‌های نجاری و کاربرد آن توضیحاتی برای آشنایی بیشتر به شما دهیم تا با انواع دستگاه در ساخت مبل آشنا شوید.

 

زیبایی یک مبل علی‌الخصوص مبل‌های استیل یا سلطنتی بستگی به اسکلت چوبی آن دارد بدین معناست که کنده‌کاری‌های روی چوب یا در اصطلاح منبت‌های روی اسکلت چوب بدنه زیبایی‌های چشم‌گیری را به نمای مبل می‌دهد. البته با این شرط که طرح‌های روی چوب دارای ظرافت و دقت خاصی باشند و تقارن بین طرح‌های یک مبل به وضوح به چشم بخورد. در گذشته بدلیل نبود امکانات از وسایل ابتدایی‌تری استفاده می‌شد همچنین استفاده از دست برای کنده‌کاری دقت را بسیار کاهش می‌داد به گونه‌ای که خطاهای احتمالی با چشم قابل رویت بود.

اما امروزه با پیشرفت علم، دستگاه‌های نجاری و کاربرد آن‌ها شناخته‌شده‌تر شده که در این امر بسیار راه گشاست و خطا را تقریبا صفر می‌کند.

 

دستگاه‌های نجاری

کاربرد دستگاه‌های نجاری

 

 اره فلکه (اره نواری)

اره فلکه از جمله دستگاه‌های نجاری پرکاربرد است که یکی از کاربردهای آن برش الوار می‌باشد. اره فلکه یکی از ابزارهای بسیار ضروری هر نجار است که باید در هر کارگاه نجاری وجود داشته باشد بدین گونه که با استفاده از این ابزار تنه‌ی چوب مورد نظر را متناسب با کار مورد نظر برش می‌زنند و به قطعات کوچکتری تبدیل می‌کنند.

 

 

اره فلکی

اره فلکی

 

   دستگاه رنده

از جمله کاربرد این دستگاه صاف کردن دو سطح چوب برای چسباندن به هم است. پس از برش چوب توسط اره فلکی سطح چوب صیقل خورده و یکنواخت می‌کند. رنده‌ میزی یکی از بزرگترین انواع رنده چوب است البته دستگاه رنده سه کاره نیز وجود دارد. دستگاه سه‌کاره نجاری همان‌طور که از اسمش پیداست سه‌ کار متفاوت را انجام می‌دهد و یا به عبارت دیگر دارای سه قابلیت است از قبیل رنده، اره میزی و کام کنی.

 

دستگاه رنده

دستگاه رنده

 

 

   گندگی نجاری

کار گندگی، تراز و یک دست‌کردن چوب است. از دیگر ابزارهای مورد نیاز در نجاری دستگاه گندگی است که بوسیله این دستگاه عمل رنده کردن چوب دقیق‌تر انجام می‌شود؛ همچنین با استفاده از این وسیله ضخامت چوب مورد نظرتان را به راحتی می‌توانید انتخاب کنید.

 

 

گندگی2

گندگی2

 

   اره میزی

اره روی میزی مانند اره‌های دیگر، کار برش انجام می‌دهد اما این دستگاه برش‌های کوچک رو انجام می‌دهد. اره‌میزی از جمله وسایلی است که می‌توان ورق‌های چوبی را متناسب با ضخامت‌های مختلف برش داد. این وسیله یکی از ابزارهای مهم در صنعت کابینت‌سازی است.

 

اره میزی

اره میزی


 

برای دیدن ویدیویی در خصوص دستگاه‌های نجاری به آپارات ما مراجعه کنید.