مزایای استفاده از اسباب بازی چوبی برای کودکان چیست؟

  • توییتر
  • فیس‌بوک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • لینکدین
  • پست الکترونیکی

را در این مقاله به بررسی معایب و مزایای اسباب‌ بازی چوبی برای کودکان می‌پردازیم. بدون شک، مهم‌ترین مزایای استفاده از اسباب ‌بازی چوبی برای بچه‌ها، الهام‌بخش بودن این اسباب‌بازی‌ها و بازی خلاقانه و رویاپردازانه کودکان با آن‌ها است. در سنین کم، کودکان دائما در حال رشد در زمینه مهارت‌های شناختی و توانایی حل مسئله می‌باشند. لمس چوب یکی از برترین روش‌های پرورش این مهارت است.

از دیگر مزایای اسباب‌بازی‌های چوبی بافت طبیعی آن است که باعث برانگیخته شدن احساسات درونی کودک می‌شود. زیرا کودکان با لمس کردن بافت چوب، حس کشف را در درون خود تقویت می‌کنند. این مزیت وقتی با امکان ترکیب و ساخت اشکال مختلف همراه می‌شود، تاثیرگذاری چند برابری خواهد داشت. وقتی کودک با یک اسباب‌بازی چند تکه بازی می‌کند، دائما با خطوط و نقوش متفاوت و جدید روبرو می‌شود. می‌تواند با استفاده از آن‌ها در حالات مختلف، کاربردی متفاوت را برای آن‌ها خلق کند. بدین صورت دیگر نگرانی از بابت تکراری شدن اسباب‌بازی وجود نخواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر از ماهیت چوب و بافت چوب می‌توانید به وبلاگ ما سر بزنید.

همزن چوبی
همزن چوبی

 

مزایای استفاده از اسباب بازی چوبی

با توجه به آگاهی مردم نسبت به مزایای استفاده از اسباب‌بازی چوبی، هر ساله شرکت‌های سازنده اسباب‌بازی و کارخانه‌های تولیدکننده، اسباب‌بازی‌های جدید و آموزشی فکری تازه‌ای تولید می‌کنند. بسیاری از این اسباب‌بازی‌ها با اهداف خاصی طراحی شده‌اند. به طوری‌که ممکن است در آموزش و رشد کودک شما نقش منفی داشته و بسیار هم هزینه‌بر باشند. اما در سوی مقابل، اسباب‌بازی‌های چوبی اغلب برای کودکان بیشتر از اسباب‌بازی‌های مدرن کارایی دارند. تجربه ثابت کرده است که خاطره و احساس خوب بازی و ایجاد خلاقیت با یک اسباب‌بازی چوبی سال‌ها در ذهن کودک باقی خواهد ماند. مزایای استفاده از اسباب‌بازی چوبی به شرح زیر می‌باشد.

  1. عمر طولانی و کارایی زیاد
  2. دوام بالا
  3. ایجاد ارتباط سنین مختلف با یک اسباب‌بازی چوبی
  4. ایجاد خلاقیت
  5. کسب مهارت‌های زندگی از طریق بازی با اسباب‌بازی‌های چوبی
  6. جلب توجه کودکان از راه درست
  7. ایجاد تعامل در سنین کودکی
  8. تقویت استدلال و منطق
  9. تقویت قدرت حل‌مسئله
  10. ایجاد هماهنگی چشم و دست کودکان
  11. تقویت مهارت‌های عضلانی
  12. تقویت حس لامسه با بازی با اسباب‌بازی‌های چوبی توپر
  13. ایمنی اسباب‌بازی‎‌های چوبی
  14. صدای زیبا و لذت‌بخش
  15. زیبایی منحصر به فرد بودن

۱- عمر طولانی و کارایی زیاد

اسباب‌بازی‌های چوبی برای همه عمر هستند و تاریخ مصرفی برای آن‌ها نوشته نشده است. پدربزرگ و مادربزرگ‌های شما با اسباب‌بازی‌های چوبی دست‌ساز بازی کرده‌اند. پدران و مادرانتان هم وقتی جوان بودند از اسباب‌بازی‌های چوبی استفاده می‌کردند. پس بعد از شما نوه‌های شما هم می‌توانند از اسباب‌بازی‌های چوبی یاد بگیرند و لذت ببرند.

عمر طولانی و کارایی زیاد اسباب‌بازی‌های چوبی یکی از برتری‌های این متریال برای تولید اسباب‌بازی است. البته محصولات آموزشی جدیدی وجود دارند که گاهی‌اوقات ارزش و مرغوبیت امتحان شده و مورد قبولی دارند. اما اگر شرکت‌های اسباب‌بازی‌های چوبی مجددا ساختار و رنگ و طراحی جدیدی را ارائه کنند و مشابه محصولات جدید تولید انجام دهند، باز هم مخاطب زیادی پیدا می‌کنند و تاثیری مثبتی بر روی نسل‌های آینده می‌گذارند.

اسباب‌بازی چوبی
قطار چوبی

 

۲- دوام بالای اسباب‌بازی‌های چوبی

اسباب‌بازی‌های از جنس چوب، بادوام هستند. باید این واقعیت را قبول کنیم که کودکان نسبت به اسباب‌بازی‌ها و سایر بازی‌های آموزشی خود خشن هستند. بعد از مدتی از خرید بازی چوبی دیگر با آن‌ها به نرمی گذشته رفتار نمی‌کنند! اسباب‌بازی‌های چوبی می‌توانند نسل‌ها دست به دست شوند و با آن‌ها بازی شود. اگر اسباب‌بازی‌های چوبی از چوب‌های با کیفیت و بادوام ساخته شوند به سختی آسیب می‌بینند. در برخی از گونه‌ها مثل چوب راش حتی قصد آسیب عمدی زدن به آن هم به سختی انجام می‌شود! (دلایل استفاده از چوب راش برای ساخت اسباب بازی را می‌توانید از این مقاله مطالعه کنید.) اگر فرزند شما اسباب‌بازی چوبی را کثیف کند، به راحتی می‌توانید آن را تمیز کنید.

 

اسباب‌بازی چوبی4
جنگل چوبی

 

۳- ایجاد ارتباط سنین مختلف با یک اسباب‌بازی چوبی

اسباب‌بازی‌های چوبی با فرزند شما رشد می‌کند. هنگامی که شما اسباب‌بازی‌های چوبی را برای آموزش فرزند خود در خانه تهیه می‌کنید، در واقع بر روی اسباب‌بازی چوبی سرمایه‌گذاری کرده‌اید. وسایلی که به اندازه کافی بادوام هستند و به روش‌های مختلف برای رشد فرزندتان مفیدند و کارایی دارند. کودکان نوپا و پیش‌دبستانی می‌توانند در بازی‌های تخیلی ساده در شرایطی ایمن با اسباب‌بازی‌های چوبی خود مشغول بازی باشند. همزمان کودکان بزرگ‌تر نیز می‌توانند با ساختن داستان‌های پیچیده‌تر و تخیلی‌تر از این اسباب‌بازی‌ها برای حل مشکلات خود کمک بگیرند.

اسباب‌بازی‌ها با جنس چوب از نظر سن، بسیار متنوع هستند. طیف وسیعی از سنین مختلف با سطح توانایی‌های مختلف را شامل می‌شوند و همگی به نحوی با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. فراموش نکنید که چوب یکی از انعطاف‌پذیرترین مواد برای ساخت احجام مختلف است.

 

اسباب‌بازی چوبی5
جورچین چوبی

 

۴- مزایای اسباب بازی چوبی: ایجاد خلاقیت

اسباب‌بازی‌های چوبی تخیل کودک را به خوبی بر می‌انگیزانند. کودکان می‌توانند با ساخت سازه‌های مختلف با اسباب‌بازی‌های چوبی و با دستکاری آن‌ها، خود را برای ایجاد الگوهای هندسی مدنظرشان آماده کنند. می‌توانند قوانین ساده علم فیزیک را تجربه کنند. کودکان کم سن و سال به راحتی با استفاده از چند قطعه چوب مستطیل می‌توانند پلی چوبی بسازند و با مفهوم انتقال نیرو و جاذبه آشنا شوند. این موارد ایده‌هایی برای استفاده از اسباب‌بازی‌های چوبی در جهت آموزش فرزندتان در خانه است. این یکی از بهترین مزایای استفاده از اسباب‌بازی چوبی می‌تواند باشد.

 

۵-کسب مهارت‌های زندگی از طریق بازی با اسباب‌بازی‌های چوبی

اسباب‌بازی‌های از جنس چوب مهارت‌های زندگی واقعی را به کودکان آموزش می‌دهند. بچه‌ها با بازی‌های تخیلی، در واقع مهارت‌های زندگی واقعی را می‌آموزند. به عنوان مثال کودکان در بازی‌های خود در خاله بازی یا بازی فروشگاه مواد غذایی، از اسباب‌بازی‌های چوبی به عنوان غذا و کالا استفاده می‌کنند.

کودکان قادرند از شکل‌های اولیه و ساده مثل مربع، مستطیل و یا مکعب‌های چوبی در بازی و تخیلات خود، برای ایجاد مهارت‌های زندگی واقعی استفاده کنند. برای مثال از قطعه‌های چوبی به جای پول برای خرید و فروش در بازی خود استفاده می‌کند. ممکن است از دایره‌های قرمز به جای توت فرنگی و از دایره‌های نارنجی به جای پرتقال استفاده کنند. یا حتی با آن‌ها سالاد یا ظرف میوه درست کنند. به این ترتیب با مفاهیم مختلفی در زندگی اجتماعی آشنا می‌شود.

 

اسباب‌بازی چوبی7
آشپزخانه چوبی

درباره ما

رویال راش واردکننده مستقیم چوب راش و چوب روسی است؛ و در نظر دارد با تامین چوب‌های شمش راش که مناسب برای استفاده در اسباب بازی چوبی هستند، خیال مشتریان خود را از استفاده از این نوع چوب برای کودکان راحت کند. شما می‌توانید با اطمینان کامل سفارش خود را ثبت کنید. لیست دیگر محصولات ما را از اینجا دنبال کنید. محصولات رویال راش شامل چوب راش کلاس آسیا، الوار راش کلاس اروپا، چوب روسی، نراد، یولکا و ساسنا می‌باشد. جهت اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.


 

۶- جلب توجه کودکان از راه درست به وسیله بازی با اسباب‌بازی‌های چوبی

اسباب‌بازی‌های از جنس چوب کمتر حواس کودک را پرت می‌کنند. برعکس اسباب‌بازی‌های دیگر که بیشتر صدا و موسیقی و جلوه‌های صوتی دارند، کودک بیشتر با خود اسباب‌بازی بازی می‌کنند. بدین ترتیب تمرکز کودک به خاطر جلوه‌های صوتی و تصویری از بین نمی‌رود. این امر به کودکان اجازه می‌دهد به خاطر وجود فضای آرام در هنگام بازی با اسباب‌بازی، کنترل حواس خود را داشته باشد.

هم‌چنین به کودک این اجازه را می‌دهد تا از طریق سناریوهای مختلف مشکلات را حل کرده و ذهن خود را پرورش دهد. برخی از کودکان واقعا از اسباب‌بازی‌هایی که صدا و آهنگ دارند لذت می‌برند. اما صداهای الکترونیکی می‌توانند فرآیند تفکر کودک را متوقف کند. یا تخیل کودک را به نحوه خاصی به همان اسباب بازی محدود کند. این مسئله با مقاله‌های متعدد روانشناسی در جهان مورد تایید قرار گرفته است.

 

مزایای اسباب بازی چاقوی چوبی
چاقوی چوبی

۷- مزایای اسباب بازی چوبی: ایجاد تعامل در سنین کودکی

از دیگر مزایای استفاده از اسباب‌بازی چوبی این است که تعامل بین کودکان را تقویت می‌کنند. هنگامی که کودکان از تخیلات خود استفاده می‌کنند و سناریوهای زندگی واقعی را اجرا می‌کنند، اغلب دوست دارند که دیگران را در بازی خود شریک کنند. اسباب‌بازی‌های صدادار و دارای موسیقی، اغلب بازی انفرادی را تشویق می‌کنند. این برخلاف نیاز کودک برای وارد شدن به اجتماع است. پس کودکان با انتخاب نوع اسباب‌بازی تصمیم می‌گیرند که انفرادی بازی کنند یا گروهی. این موضوع برای بچه‌های امروزی که اکثرا تک فرزند هستند با اهمیت‌تر نیز خواهد بود.

اسباب‌بازی‌های چوبی با صداها و چراغ‌ها و سایر ویژگی‌های فرعی آراسته نشده‌اند. کودکان با به کارگیری دیگران در این نوع بازی‌ها، تعامل ایجاد می‌کنند. اگر در خانه چند فرزند دارید، اسباب‌بازی‌های چوبی یا اسباب‌بازی‌های تعاملی و مفید از مواد دیگر باعث همکاری و تعاملی سازنده بین فرزندانتان می‌شود. اگر هم فقط یک کودک دارید، شما می‌توانید این تعامل را با فرزندانتان برقرار کنید.

 

مزایای اسباب بازی آشپزخانه چوبی
گاز چوبی

 


پیشنهاد مطالعه: علت تاب برداشتن چوب و راه‌های جلوگیری از آن


 

۸- تقویت استدلال و منطق با اسباب‌بازی‌های فکری چوبی

اسباب‌بازی‌های چوبی، مهارت‌های استدلالی (منطقی) را تقویت می‌کنند. اسباب‌بازی‌های چوبی برخلاف بازی‌های الکترونیکی، کودکان را محدود به مراحل بازی نمی‌کنند. در اسباب‌بازی‌های چوبی و فکری کسی به آنها نمی‌گوید چه قطعه‌ایی را باید انتخاب کنند. یا در مرحله بعدی بازی، چه کاری را باید انجام دهند. در واقع اسباب‌بازی‌های چوبی کودک را به یک فعالیت خاص و از قبل طراحی شده محدود نمی‌کند. وقتی کودک با یک لگو یا خانه‌سازی چوبی بازی می‌کند خلاف منطق علم فیزیک رفتار نمی‌کند. اگر رفتاری خلاف اصول منطقی فیزیکی داشته باشد متوجه خطای خود شده و در مرحله بعد سعی بر اصلاح خطای خود دارد. این خود نکته مهمی در شکل‌گیری قوه ادراک کودک دارد.

به عنوان مثال، ممکن است کودکان بخواهند با استفاده از سبک تانگرام (Tangram) یا تنگرام (معمای چینی که از ۵ مثلث و یک مربع و یک لوزی تشکیل شده است) اشکال مختلف ایجاد کنند. بچه‌ها با دست‌کاری اشکال و اندازه‌های اسباب‌بازی‌های تانگرام خود نشان می‌دهند که آن‌ها از مهارت‌های منطقی برخوردار هستند. کودکان ممکن است بخواهند اسباب‌بازی‌های چوبین خود را براساس اندازه، شکل یا حتی رنگ دسته‌بندی کنند.

 

۹- تقویت قدرت حل مسئله در کار با اسباب‌بازی‌های فکری چوبی

اسباب‌بازی‌های چوبی به حل مسئله در کودکان کمک می‌کنند. اسباب‌بازی‌های چوبی در سطح ابتدایی به کودکان کمک می‌کنند تا از نظر بصری جمع و تفریق را انجام دهند.

از اسباب‌بازی‌های چوبی می‌توان برای استفاده همزمان از قوای مختلف که در یک زمان چند نیرو را درگیر می‌کنند استفاده کرد. این خصوصیت برای حل مشکلات یادگیری کودکان و برای حل مسئله‌های ریاضی و علمی در آینده به او کمک خواهد کرد. نمونه‌ای از این مورد را در بازی جنگا (Jenga) می‌توان مشاهده کرد. اسباب‌بازی‌های چوبی در شکل و اندازه‌های کوچک و بزرگ وجود دارند.کار کردن با آن‌ها ذهن کودک را بیشتر درگیر می‌کنند. به طوری‌که کودکان باید با دقت بیشتر، نحوه به کارگیری آن‌ها را در سناریوهای خاص خودشان تمرین کنند.

مزایای اسباب بازی چوبی جینگا
جینگا

 

۱۰- مزایای اسباب بازی چوبی: ایجاد هماهنگی چشم و دست کودکان

اسباب‌بازی‌های چوبی هماهنگی بین چشم و دست کودک را بهبود می‌بخشد. اسباب‌بازی‌های چوبی به واسطه اشکال مختلف، توپر و متنوع خود این کار را انجام می‌دهند. بازی‌هایی مانند خانه‌سازی چوبی که از قطعات چوبی با ابعاد مختلف ساخته شده‌اند باید تبدیل به سازه‌ای مستحکم شوند. ریسمان‌های چوبی که به کمک یک رشته نخ مهره‌های چوبی را کنار هم قرار می‌دهند، به کودک کمک می‌کند که به فاصله‌ها و نحوه قرار دادن مهره‌ها دقت کند و هر آنچه را که می‌بینند و در نظر دارند را به وسیله دست اجرا کند.

همچنین با استفاده از اسباب‌بازی‌های چوبی می‌توان مفاهیم زیر، بالا، پائین و کنار را به کودکان آموزش داد. بچه‌ها در حین بازی با پازل‌های چوبی و یا طراحی الگوهای چوبی با استفاده از قطعات مختلف چوبی، بیشتر با چشم خود دقت می‌کنند. مفهوم زاویه و عمق را نیز یاد می‌گیرند. این آیتم‌ها سبب هماهنگی بین دست و چشم کودک می‌شود و مهارت‌های او را تقویت می‌کند.

 

۱۱- مزایای اسباب بازی چوبی: تقویت مهارت‌های عضلانی

اسباب‌بازی‌های از جنس چوب برای تقویت مهارت عضلانی (حرکتی) هم مفید است. وقتی که بچه‌ها اسباب‌بازی‌های چوبی را دستکاری می‌کنند در واقع با این کار مهارت‌های حرکتی‌شان تقویت می‌شود. این فعالیت و دست‌ورزی بر روی اسباب‌بازی‌های کوچک باشد یا بزرگ فرقی ندارد. در هر دو حالت باعث تحرک و تلاش سازنده کودک می‌شود. اسباب‌بازی‌های چوبی در اشکال و ابعاد و اندازه‌های متفاوتی ساخته می‌شوند.

ممکن است اسباب‌بازی‌های چوبی در ظاهر دارای ویژگی‌های ایده‌آل به عنوان یک اسباب‌بازی نباشند. اما نوزادان و کودکانی که تازه راه افتاده‌اند می‌توانند مهارت‌های پایه‌ای را با قطعات (بلوک‌های) چوبی بزرگ یاد بگیرند. کودکان پیش‌دبستانی و بچه‌های بزرگتر هم می‌توانند از شکل‌ها، مهره‌ها و میله‌ها استفاده کنند. می‌توانند تمرکز بیشتری بر روی چرخاندن مچ دست و دیگر مهارت‌های کلیدی حرکتی داشته باشند. در واقع هنگام بازی با اسباب‌بازی چوبی، خود کودک با دستکاری و تغییر حالات مختلف، با اسباب‌بازی به آنچه که به آن نیاز دارد و می‌خواهد می‌رسد.

 

مزایای اسباب بازی چوبی - تاب چوبی
تاب چوبی

 

۱۲- تقویت حس لامسه با بازی با اسباب‌بازی‌های چوبی توپر

اسباب‌بازی‌های چوبی توپر و قابل لمس هستند. برخلاف اسباب‌بازی‌های پلاستیکی سبک و کم‌وزن کاملا حس لامسه را به کار می‌اندازند. بیشتر اسباب‌بازی‌های چوبی نسبتا سنگین هستند. بنابراین وقتی کودکان با اسباب‌بازی‌ها ارتباط برقرار می‌کنند بیش‌تر از آن‌چه را که انجام می‌دهند حس می‌کنند.

نکته با اهمیت‌تر این است که زیاد بودن وزن اسباب‌بازی‌های چوبی توپر، برای کودکانی که از اختلالات حسی برخوردار هستند بسیار مفید است. کودکان کم توان می‌توانند با بازی با اسباب‌بازی‌های سنگین حرکت قسمت‌های مختلف بدن خود را بیشتر احساس کنند. از این طریق مهارت‌های حرکتی خود را افزایش دهند.

 

مزایای اسباب بازی چوبی - خرگوش چوبی
خرگوش چوبی

۱۳- مزایای اسباب بازی چوبی: ایمنی

مزایای اسباب بازی چوبی زیاد است اما به طور کلی می‌توان گفت اسباب‌بازی‌هایی که از جنس چوب هستند ایمن می‌باشند. هنگامی که بچه‌ها با آن‌ها بازی می‌کنند، لازم نیست که نگران امنیت و سلامت آن‌ها باشید. اسباب‌بازی‌های چوبی ذاتا ایمن طراحی می‌شوند. مگر اینکه از چوب‌های نامرغوب و سمی برای ساخت استفاده شود.

بیشتر اسباب‌بازی‌های چوبی به آسانی نمی‌شکنند. به این معنی که بچه‌ها در معرض لبه‌های تیز با قطعات کوچک اسباب‌بازی‌های شکسته که از آن جدا می‌شود قرار نمی‌گیرند. اسباب‌بازی‌های چوبی به طور کلی غیرشیمیایی هستند و از مواد طبیعی ساخته شدند. به طوری که با جویدن و مکیدن آن توسط کودک مشکلی برای کودک به وجود نمی‌آید. به این ترتیب هیچ نگرانی در مورد این اسباب‌بازی‌ها از جهت آلوده بودن با مواد شیمیایی وجود نخواهد داشت. البته نوع رنگ نهایی که بر روی اسباب‌بازی زده می‌شود مهم است که از گروه رنگ‌های شیمیایی و مضر نباشد.

 

اسباب‌بازی چوبی
وسایل بازی چوبی

۱۴- صدای زیبا و لذت‌بخش اسباب‌بازی‌های چوبی

مزیت دیگر از  مزایای اسباب بازی چوبی جنس بی‌صدای آن‌هاست. آن‌ها نه تنها برای خانه‌ها آلودگی شیمیایی ایجاد نمی‌کنند بلکه آلودگی صوتی نیز ندارند. همان‌طور که کودکان با اسباب‌بازی‌های چوبی خود بازی می‌کنند و چیزی یاد می‌گیرند شما هم می‌توانید با آنها ارتباط برقرار کنید و از دیدن آن‌ها لذت ببرید.

نبود سر و صدا در اسباب‌بازی‌های چوبی سبب می‌شود که حواس بچه‌ها پرت نشود. همچنین والدین هم آرامش‌شان حفظ می‌شود. هنگامی که بچه‌ها به خواب می‌روند این اسباب‌بازی‌ها هم به خواب می‌روند و آرام می‌شوند. البته همیشه صدای برخورد دو قطعه چوب به گوش همه ما آشنا بوده و مورد توجه است؛ اما این صدا هم گاهی‌اوقات در دست بچه‌های بازیگوش ممکن است ناخوشایند باشد.

 

مزایای اسباب بازی چوبی - ابزار چوبی
ابزار چوبی

 

۱۵- زیبایی منحصر به فرد بودن

اسباب‌بازی‌های از جنس چوب، زیبا و بی‌نظیر هستند. از دیگر مزایای اسباب بازی چوبی این است که با رنگ‌های روشن و یا تیره خود می‌توانند با انتقال انرژی مثبت به روند یادگیری کودک کمک کنند. این زیبایی تا حدی است که این اسباب‌بازی‌ها را اگر در قفسه قراردهیم نیز حس خوب خود را منتقل می‌کند. رنگ‌های ساده و بکر چوب کمک می‌کنند تا اتاق زیباتر به نظر برسد. بی‌شک یک اتاق کودک با وجود یک اسب چوبی در کنار جعبه اسباب‌بازی بی‌نظیر می‌شود.

اسباب‌بازی‌های چوبی، اسباب‌بازی‌هایی هستند که بدون محدودیت زمانی قابلیت استفاده دارند. هم چنین علاوه بر اینکه اسباب‌بازی کودکان‌تان هستند به زیبایی هر چه بیشتر فضای خانه‌تان می‌افزایند.

مزایای اسباب بازی چوبی - گاز چوبی
گاز چوبی