انواع برش گرده‌ بینه

  • توییتر
  • فیس‌بوک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • لینکدین
  • پست الکترونیکی

آیا هایلایت ما را در خصوص “انواع برش گرده بینه”مشاهده کرده‌اید؟ اگر جواب‌تان منفی است پیشنهاد می‌کنیم اول از همه سری به اینستاگرام ما بزنید. به طور کلی الوارهای برش خورده در عرض‌ها و طول‌های مستطیلی با اشکال مختلف بریده می‌شوند، که در ادامه به انواع برش‌ها و زوایای آن می‌پردازیم.

 

انواع برش گرده بینه - برش‌های مختلف از یک تنه درخت

گرده بینه چیست؟

گرده‌ بینه به اصطلاح همان تنه درختان است که به روش‌های مختلف و با زوایای مختلف بـرش داده می‌شود. از میان روش‌های زیادی که برای برش چوب وجود دارد، بـرش مماسی و شعاعی بیشترین کاربرد را در صنعت برش‌زنی دارد. در این مقاله به انواع برش گرده بینه می‌پردازیم. با ما همراه باشید.


1. برش شعاعی یکی از انواع برش گرده بینه

در این روش برش چوب به صورت عمود بر دوایر سالیانه یا مرکز درخت صورت می‌گیرد.

 

برش شعاعی یکی از انواع برش گرده بینه

در برش شعاعی ابتدا تنه درخت را به چهار قسمت تقسیم می‌کنند و بعد هر کدام از این قسمت‌ها را در قطعات کوچکتر برش می‌زنند. این تقسیم کردن به قطعات کوچکتر را می‌توان با زوایای مختلفی انجام داد. ایده‌آل‌ترین زاویه‌ها 90 درجه و 45 درجه هستند.

 

معایب برش به روش شعاعی

در این روش از میان انواع برش گرده بینه، پرتی و اسراف در برش با زاویه 30 الی 60 درجه بیشتر از سایر برش‌ها است. برش شعاعی باعث می‌شود قسمت زیادی از چوب درخت، دور ریخته ‌شود.

همین‌طور بخشی از الوار تولید شده، با این روش، شامل چوب درون و مرکز درخت است که دارای مقاومت کمتر و رنگ تیره‌تری نسبت به سایر قسمت‌های چوب دارد. براساس برش‌ها قیمت الوارها در یک درخت متفاوت است. اگر علاقه مندید بیشتر در این باره مطالعه کنید، به مقاله نکات مهم در خرید چوب  مراجعه کنید. برای اطلاع از لیست محصولات رویال‌راش، قیمت چوب روسی، قیمت چوب راش، قیمت فینگرجوینت راش اینجا کلیک کنید.

 


2. برش مماسی یکی از انواع برش گرده بینه

برش مماسی یکی دیگر از انواع برش گرده بینه است. این‌گونه برش چوب به صورت موازی با دوایر سالیانه یا مرکز درخت صورت می‌گیرد. برش مماسی را به دو روش می‌توان انجام داد.

برش مماسی یکی از انواع برش گرده بینه
برش مماسی

روش اول برش مماسی

در روش اول کل تنه درخت رو در یک جهت، از ابتدا تا انتها مطابق با عکس بالا برش می‌دهند. این روش کمترین پرتی را دارد و تقریبا کل تنه تبدیل به الوار می‌شود.

عیب این روش هم مثل روش شعاعی این است که شامل چوب درون است و قابل استفاده نیست.

روش دوم برش مماسی

در این روش، چوب را با توجه به ساختار آن در جهت‌های مختلف و موازی با دوایر سالیانه برش می‌دهند و درجه‌بندی می‌کنند.

مزیت این روش این است که چوب درون و بیرون از همان ابتدا جداسازی می‌شود و الوارهایی با کیفیت و رنگ یکسان تولید می‌شود.

 

انواع برش تنه درخت
انواع برش

 


 

و در آخر نکته‌ای که در خصوص انواع برش گرده‌ بینه باید بدانید این است که تفاوت نقوش در برش‌‌های چوب مختلف است. همان‌طور که در عکس مشاهده می‌کنید نقوش چوب در برش مماسی به صورت دایره وسط و در برش شعاعی به صورت خطوط موازی است.